Elektrisk Abarth 500e

Kommer snart med mer kraft och fejkat motorljud.

Abarth 500e 7 1536x864 1

Fiat och Abarth har varit ett begrepp ända sedan Carlo Abarth trimmade en Fiat 500-motor till 695 kubik och 38 hk 1964. Det gav Abarth 695 SS, som den kallades, en toppfart på 140 km/h. Det var mycket för en liten bil då.

Sedan dess har Abarth alltid varit synonymt med trimmade Fiat-modeller, och nu har turen kommit till elektriska 500.

Det ska heta Abarth 500e Scorpionissima, och är en het version av 500 electric, som vi känner till från våra tester. Abarth-versionen är naturligtvis snabbare och sportigare än originalet och låter som en tvåcylindrig Abarth gjorde på sin tid.

Abarth 500e (Foto: Fiat)

Lite bredare och lite lägre, med ett sportigare utseende, och alltså ett falskt motorljud som kommer ut ur högtalarna. Det hjälper verkligen till att få den elektriska Abarth 500e Scorpionissima att låta argare än den kanske är. Fiat rapporterar 0–100 km/h på sju sekunder, två sekunder snabbare än vanliga 500e och toppfarten på 155 km/h.

Abarth-utgåvan levereras med ett panoramatak, 360 graders kamera, JBL-anläggning och samma infotainmentsystem vi känner igen från 500 Electric, med en 10,25-tums pekskärm.

Abarth 500e. (Foto: Fiat)

Effekten har ökats till 155 hk, men batterikapaciteten är fortfarande 42 kW och ska ge runt 300 km räckvidd, om man inte är så ivrig med wattpedalen. Abarth-upplagan byggs bara i 1949 exemplar, hävdas det. Siffran är ingen slump, det är året Carlo Abarth startade företaget.

Bilen som levereras med däck i dimensionen 205/40 R18, och sportstolar klädda i Alcantara-tyg, kan beställas från februari 2023. Sedan, om du får en, kan du leka med tre olika körlägen. Turismo, Scorpion Street och den hetaste av dem; Scorpion Track som tar fram racerföraren i dig.

Instrumentpanelen på Abarth 500e är klädd i Alcantara (Foto: Fiat)

 

 

Läs vidare
Exit mobile version