Byton är egentligen en kinesisk biltillverkare, men de har ett världsomspännande nät för utveckling av de olika funktionerna. Till exempel är appen gjord i USA, den digitala hjärnan och underhållningssystemet kommer från Nederländerna (själva ljudet kommer från amerikanska Harman/Kardon) och bilens utseende bestäms i Tyskland. Tyskland är också landet där laddningsinfrastrukturen utvecklas.
Det har pratats mycket om den första bilen, den kompakta SUV-modellen M-Byte, som ännu inte har släppts. Vi fick en genomgång av informations- och underhållningssystemet på CES i Las Vegas i januari och blev riktigt imponerade.
Nu har Byton släppt mer information om bilen
M-Byte rullas ut i Europa i slutet av 2021. Sverige är ett av de länder som får bilen först. Den kommer att kunna förbokas under andra halvan av 2020. Bokningen kostar 500 euro, vilket man får igen om man avbokar. Beloppet dras sedan av från bilens totalpris.
M-Byte finns i tre olika varianter
Instegsmodellen har ett 72 kWh-batteri och bakhjulsdrift. Motoreffekten på 200 kW (272 hk) lär räcka för de allra flesta, och räckvidden på 360 kilometer (WLTP) är ungefär som Standard Range-versionen av Tesla Model X. Det europeiska riktpriset är 45 000 euro.
Sedan kommer en variant med fyrhjulsdrift och högre prestanda. Den får 200 kW (408 hk) och ett 90 kWh-batteri som ökar räckvidden till 435 kilometer, mätt med den europeiska WLTP-standarden. Detta är en bit efter Tesla Model Y Performance som når 485 km mätt på samma sätt. Men M-Bytes batteri räcker fortfarande till en dryg 5 timmars bilresa i 80 km/h innan man måste stanna och ladda och sträcka på benen. De flesta av oss behöver inte mer. Pris: cirka 60 000 euro.
Vill du ändå ha längre räckvidd så kan du satsa på den bakhjulsdrivna versionen av High Performance. Priset är inte satt, men det hamnar förmodligen mellan 50 000 och 55 000 euro. Då förlängs maximala räckvidden till 460 km (WLTP) och du närmar dig Long Range Perfomance-versionen av Tesla Model Y. Teslan har dock fyrhjulsdrift.
Återförsäljare
I Sverige säljs Byton genom Hedin, som även sköter all service. Med hjälp av Byton-appen ska man kunna beställa service och det ska finnas mekaniker som kör runt i servicebilar för att göra mindre reparationer på plats.
I slutet av 2021 ska Byton ha öppnat 20 showrooms (”Byton Places”) runt om i Europa, där man också kan provköra bilen.
Laddningsnätverk
Byton kan laddas med de flesta laddare i dagens infrastruktur. Företaget har tecknat ett avtal med Digital Charging Solutions (DCS), som också är representerat i Sverige samt resten av Skandinavien och större delar av Europa. Sammanlagt får man tillgång till laddstationer från fler än 450 operatörer.
Laddningen ska kunna fjärrstyras med Byton-appen, och dessutom från den 48 tum stora skärmen som löper över hela instrumentpanelen.
Bilen har koll på var laddstationerna finns och kan lägga upp rutten med rekommendationer om var batteriet ska laddas på vägen.
M-Byte kan laddas med 150 kW snabbladdare, vilket ger 80 procents laddning på cirka 35 minuter för 95 kWt-modellen. Det kommer också en 22 kW hemladdare som laddar från 0 till 100 % på cirka 4,5 timmar. Den kommunicerar trådlöst via appen, och genom den kan man få information om bland annat elpriser och strömförbrukning.