Elbåten Candela C-8 flyger på vattnet

Svensk elbåt med bärplan och designelement från Polestar.

Candela x Polestar June 2023 Kyle Meyr LR0035 1920x1280 1

Elbåtar är inget nytt. Det finns fler av dem än man kanske tror. Allt från ganska konventionella skrovbåtar med elmotorer, till stora färjor med flera elmotorer. De flesta har en sak gemensamt: de plogar vattnet med ett skrov, som förutom den ökade vikten på grund av batterierna använder mycket el på resan över vattnet.

Därmed blir räckvidden lidande, och det är inte onormalt att man måste ladda även efter en kort resa på havet.

Lösningen på problemet är en så effektiv drivlina som möjligt.

Svenska Candela menar att de har hittat ett smartare sätt att göra elbåtar, genom att använda bärplans för att lyfta skrovet från vattnet.

Hydrofoil

Candela C-8 använder en 75 kW elektrisk podmotor som de kallar C-POD. Smarta bärplan lyfter skrovet över vattnet när hastigheten når 16 knop. Foto: Candela

När båten ligger i vattnet ser den ut som en toppmodern daycruiser – som kunde ha varit från Fjord eller Nimbus. Men Candela är ett nytt företag grundat av Gustav Hasselskog, som uteslutande utvecklar elbåtar, och C-8 är den första i vad som kommer att bli en serie båtar med elmotorer och batterier.

Polestar edition

Men den version vi provade är en C-8 Polestar Edition. Det innebär att den har designelement från Polestar, som syns på sätena och flera av designdetaljerna. C-POD-motorn drivs av samma 69 kWh batteripaket som vi känner till från Polestar 2 Standard Range.

Det ger en C-8 en räckvidd på upp till 57 sjömil, eller cirka 10 landmil, om man håller en marschfart på 22 knop.

Lägre förbrukning

Candela menar att det ger C-8 en räckvidd som är två till tre gånger längre än konventionella elektriska motorbåtar med vanligt skrov. Detta beror till stor del på bärplanen som lyfter skrovet över vattnet när hastigheten överstiger 16 knop.

Intressant nog är förbrukningen lägre när båten svävar på bärplanen i 16 knop, än när den går med skrovet i vattnet i 12 knop. Candela menar att bärplanen minskar energiförbrukningen med upp till 80 procent, jämfört med konventionella skrovbåtar.

Så är den att köra

Vår provtur innerst i Oslofjorden var varken lång eller utmanande. Molnfri himmel och minimala vågor är inte en utmaning för någon båt. Men det gav oss en uppfattning om hur Candela C-8 är på sjön.

Med en längd på 28 fot är det ingen liten daycruiser, men den har plats för 8 vuxna och en kabin fram. Förresten kan båten levereras i en 29 fot lång öppen version, men drivlinan är densamma.

Kort men upplysande provkörning. Foto: Candela

Liksom allt annat som använder en elmotor är det bara ett svagt surrande från båten när du lägger ut. Vid låg fart hör man vågorna slå, men båten ligger stadigt på vattnet och man märker inte mycket till vibrationer. Båten är relativt lätt med en tomvikt på 1600 kg. Som jämförelse väger en Windy 27-fots daycruiser med bensin- eller dieselmotor cirka 2,8 ton.

En C-8 ligger cirka 1,5 meter djupt, men när hastigheten ökar lyfter bärplanen långsamt båten över vattnet och fullkomligen svävar fram i upp till 27 knop.

Det enda man hör är det svaga surrandet från de två propellrarna och krusningarna från bärplanen när de träffar vågorna. Du kan lätt ha en konversation utan att höja rösten i 27 knop, och man får inte känslan av fart förrän man ser att båten faktiskt är mycket snabbare än andra båtar till sjöss.

Det finns en app för allt, även för Candela C-8. Foto: Candela

Om man ska passera ett grund till sjöss kan bärplansbåten och motorn höjas och då har du 80 cm till godo. Jag vet inte om jag skulle satsa på att flyga över på bärplanen i hög hastighet. För som alltid till sjöss är säkerhet regel nummer ett.

En av de saker som skiljer en bärplansbåt från, säg, en Windy med en duoprop, är att den behöver lite mer utrymme att svänga. Båten lägger sig inte lika mycket när man svänger, och även om bärplanen rör sig svänger de inte med när du vrider på ratten. Det kräver en del tillvänjning, men båten upplevs som lugn och stabil när den svävar på bärplanen, och då är förbrukningen som sagt som lägst.

En Candela C-8 är inte en billig båt. Inte ens jämfört med mer konventionella båtar av samma typ och storlek, men man slipper tanka diesel för femsiffriga belopp och få en lugn färd över vattnet på köpet.

En skärm visar förbrukning och räckvidd, plus mycket annan nödvändig information. Foto: Lasse Svendsen

Candela C-8 fakta:

 

Läs också Trimmad Polestar 2 Polestar 2 får ännu högre effekt och blir ännu sportigare med en uppgradering du fixar själv.

 

Läs vidare
Exit mobile version