Den största biltillverkaren du aldrig hört talas om kommer till Europa

L&B Home har besökt kinesiska GAC för att ta en titt på de nya modeller som kommer till Skandinavien och prata med dem om deras europeiska strategi.

GAC

GAC är Kinas femte största biltillverkare och den tredje största på elbilsmarknaden. Även om den kinesiska jätten är helt okänd för de flesta här är kineserna övertygade om att de med tiden kan bli ett stort och omtyckt varumärke i Skandinavien.

I januari var L&B Home inbjudna att besöka huvudkontoret i Guangzhou för att provköra de nya modellerna, se deras fabriker och höra mer om den långsiktiga strategin.

GAC:s huvudkontor och forskningsanläggningar (Foto: Lasse Torp Hansen)

Två elbilar till Europa

Det statsägda företaget gör entré i Europa med två nya elbilar som heter GAC Aion V och GAC Aion UT.

Aion V, en mellanstor crossover, kommer ut på gatorna i Norge, Portugal och Polen redan i april i år. Under 2025 kommer modellen att finnas tillgänglig i andra europeiska länder, inklusive Danmark och Sverige.

Den kompakta halvkombi-modellen Aion UT är planerad att lanseras 2026. En separat artikel som tar en närmare titt på de två modellerna kan läsas här.

Ambitionerna för GAC i Europa är både stora och långsiktiga. De ser sig själva som ett globalt varumärke, snarare än ett kinesiskt, och de är fast beslutna att undvika att göra samma misstag som de tror att andra kinesiska varumärken gör när de kommer till Europa.

Varumärke > Försäljning

GAC:s huvudkontor är nästan en liten stad i sig. Det ligger utanför storstaden Guangzhou, med 18 miljoner invånare och cirka 110 kilometer norr om Hongkong.

I ett stort mötesrum har hela GAC:s högsta ledningsgrupp samlats för att presentera varumärket för ett stort antal europeiska journalister.

Wei Haigang, chef för GAC International, och Thomas Schemera, Global COO och tidigare på BMW och Honda, berättar om ett GAC som, till skillnad från många andra kinesiska varumärken, förstår vikten av ett varumärke i Europa. En marknad som de kallar ”kritisk” för GAC. De konstaterar att deras varumärke måste byggas upp under en lång tid och att målet med lanseringen inte är försäljningsvolym från början, utan snarare att marknadsföra GAC.

De undersöker också redan möjligheten till lokal produktion i Europa och anser att det är något mycket viktigt för framtiden.

GAC är ett företag med många undervarumärken, bland annat Trumpchi, Aion och Hyptec. Företagets strategi innebär att alla bilar som säljs i Europa kommer att ha samma varumärke, GAC. Modellnamnen kommer inledningsvis att hämtas från Aion-serien, som är ett självständigt varumärke i Kina.

Om du är ingenjör i själ och hjärta, om du är intresserad av innovation… då är det här rätt plats att vara på”, säger Thomas Schemera

Förutom en massiv närvaro i Kina har GAC bilar på gatorna i 70 länder, inklusive bilar som utvecklats i samarbete med Honda och Toyota. Deras egna siffror förutspår en rekordförsäljning år 2023 på 2,5 miljoner bilar. Och de är det enda kinesiska märket som har en egen vindtunnel.

Flygande bilar

GAC:s huvudkontor omfattar kontor, fabriker, testanläggningar, den tidigare nämnda vindtunneln och kanske viktigast av allt deras forskningscenter, som också fungerar som ett showroom för journalister och affärspartners. Här visas företagets uppfinningar, konceptbilar, batteriteknik, mjukvaruutveckling och forskning.

I R&D-centret möts besökarna av ett urval av GAC:s senaste modeller samt den obligatoriska flygande konceptbilen, som i GAC:s fall är en självkörande ”plattform” med en tillhörande drönare så att de två delarna kan köra och flyga separat. En påminnelse om att GAC, i likhet med andra stora kinesiska bilmärken, tänker mycket långsiktigt.

Superbil med 1 200 hästkrafter

Ett annat verktyg för varumärkesbyggande var närvaron av deras egenutvecklade elektriska superbil, Hyptec SSR, som vi tyvärr bara fick sitta i passagerarsätet på. Bilen, som i Kina kostar motsvarande knappt 1,8 miljoner kronor, är ett sidoprojekt som ska påminna oss om vad GAC kan göra med elteknik.

Bilen är tillverkad i kolfiber och innehåller tre elmotorer som tillsammans ger racern 1 225 hästkrafter och en acceleration från 0–100 km/h på 1,9 sekunder. Det är en övertygande teknisk prestation, även om designen inte är den mest inspirerande. Endast cirka 200 Hyptec SSR såldes förra året, så det är milt sagt en nischbil.

Andra Hyptec-modeller har tillgång till batteribytesteknik, där batteriet byts ut vid en station i stället för att vänta på att det ska laddas. Tekniken har ännu inte slagit igenom i Europa, även om den har prövats i Sverige av NIO, men i Kina har batteribyte ännu inte uteslutits. Ett batteribyte tar ca 2 minuter.

Tillhörande fabriker

Den tillhörande fabriksbyggnaden på 200 000 m² är en av totalt fyra som GAC för närvarande äger. Tre i Kina och en i Thailand. Den fabrik som journalisterna fick tillträde till tillverkar enligt GAC en bil var 53:e sekund.

GAC saknar inte erfarenhet, arbetskraft eller teknisk kunskap, men tiden får utvisa om de kan göra sig relevanta på den nordiska marknaden. Det kommer i första hand att bero på bilarnas kvalitet och pris. Läs om vår provkörning av deras två nya europeiska modeller här.

Läs vidare
Exit mobile version