Den kompakta sedan-SUV:en Smart #3 kan snart beställas

Smart visade upp den sportiga Brabus-versionen av den helt nya Smart #3, som är en mycket elegant elbil för människor som vill ha något lite annorlunda.

Smart no3 brabus 2 1920x1080 1

Foto: Geir Gråbein Nordby

Den tyska biltillverkaren Smart utökar sin modellportfölj med en spännande nykomling – den sedanformade SUV:en Smart #3. Med sitt sportiga utseende och praktiska funktioner kan den vara ett lockande alternativ för svenska kunder som vill ha något lite annorlunda. Om marknaden tycker att räckvidden på 415–435 kilometer är tillräckligt bra, vill säga.

– Med #3 utökas Smart-familjen med en spännande nykomling som vi är mycket stolta över. Den är elegant och sportig, men också praktisk och smart. Vi är övertygade om att den nya modellen kommer att erbjuda ett totalpaket som kommer att vara mycket attraktivt för svenska kunder”, säger Christian Halvorsen, Brand Manager för Smart i Norge på Bertel O. Steen.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Lansering och avtäckning

Vi deltog i gårdagens lansering i Norge, där den sportiga Brabus-versionen avtäcktes. I en underbar djup metallicröd färg med svarta kontrastdetaljer – inklusive ett panoramaglastak inramat i svart.

Bilen är tänkt som en familjebil, om än av det mer kompakta slaget som passar den ”ännu inte vuxna” typen av baksätespassagerare. Det sluttande sedantaket är inte ett problem i sig, eftersom denna 186 cm långa journalist inte behövde sänka huvudet. Men det begränsade utrymmet mellan fram- och baksätet innebar att jag var tvungen att sitta grensle för att sitta någorlunda bekvämt.

Å andra sidan har den här bilen aldrig varit avsedd att vara ett alternativ till större SUV:ar, utan snarare ett kraftfullare (men något större) alternativ till mer kompakta bilar som Volkswagen ID.3 och Renault Megane E-Tech. Bagageutrymmet är också begränsat till 370 liter plus 15 liter under motorhuven. Vilket motsvarar ID.3 och nästan Megane E-Tech (som med 440 liter är störst i småbilsklassen).

20-tumsfälgar. Foto: Geir Gråbein Nordby

Under 4 sekunders spurt

Och kraftfull är ordet här. Den fyrhjulsdrivna Brabus-versionen av Smart #3 kommer, tack vare ett Rocket Launch-läge, att göra sprinten från noll till hundra kilometer på 3,7 sekunder! Det är till och med något snabbare än Smart #1 Brabus, och faktiskt lika snabbt som Tesla Model Y Performance!

Läs också Liten tuffing Smart #1 är en praktisk småbil som är som gjord för stadsmiljö. Den har till och med ett inbyggt kylskåp i mittkonsolen! Och du må tro att Brabus-versionen är pigg! Men den kostar.

Utrustning

Där Brabus-versionen är röd med svarta detaljer på utsidan, är den svart med röda detaljer på insidan. Personligen tycker jag att det är coolt med röda säkerhetsbälten mot de svarta, ventilerade framsätena.

Infotainmentsystemet är uppbyggt kring en 12,8-tums pekskärm, samma som finns i Smart #1. Förarens display mäter 9,2 tum och det finns också en 10-tums head-up-display via vindrutan.

För att fortsätta med Brabus-versionen har den 20-tumsfälgar, adaptiva helljus och ett ljudsystem från Beats Audio.

Ljudsystem från Beats. Foto: Geir Gråbein Nordby

Brabus och Pro+

Om du frågar mig är Brabus-versionen som visas en riktigt tuff bil. Och fyrhjulsdrift är ett stort försäljningsargument. Frågan är om inte priset är för högt, jämfört med Tesla Model Y Performance, som med sin 100 kilometer längre räckvidd också har mycket mer utrymme för både människor och bagage.

Om du kan leva med bakhjulsdrift är #3 Pro+ ett mycket mer prisvärt alternativ. Även om det fortfarande är mer än vad Tesla tar betalt för Model Y med en standardräckvidd på 455 kilometer. Det är också mer än till exempel Volkswagen ID.3 och Renault Megane E-Tech.

Panoramatak, uppvärmda backspeglar, digital nyckel och 360-graderskamera ingår i priset för Smart #3 Pro+. Samma sak med varning för döda vinkeln, trafikskyltsigenkänning och körfältsassistent. Och 19-tumshjul. Detta är den med en räckvidd på upp till 435 kilometer (WLTP), där Brabus är begränsad till 415 km.

En tredje version kallad Pulse kommer att finnas tillgänglig senare under 2024.

Oavsett version kan bilen dra en släpvagn på upp till 1600 kg och bära upp till 50 kg taklast.

Snabbladdning är upp till 150 kW, vilket ger en laddningstid på mindre än 30 minuter från 10–80%. Hemmaladdning är upp till 22 kW, om du har en 3-fas 400V TN-strömförsörjning och en 32 ampere nätströmförsörjning. Om du har 230V IT-ström får du maximalt 1 fas och 7,4 kW.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Smart #3 kan beställas snart

Enligt den norska representanten för Smart kommer bilen att gå att beställa runt den 1 april i Sverige. Svenska priser är ännu inte tillgängliga, men vi räknar med att jämförelsen med Tesla Model Y, VW ID.3 och Renault Megane E-Tech gäller även här.

Ta reda på mer på se.smart.com

Läs vidare
Exit mobile version