Därför valde jag Tesla

Inte nödvändigtvis den bästa bilen. Men det är den jag behöver.

Tesla Model Y Performance front edited

Tesla Model Y Performance front edited

Efter att ha testat både det ena och det andra inom elbilar – såväl familjevänliga som egocentriska – och även ägt ett par, har jag (i samråd med min bättre hälft) till sist valt att beställa en Tesla Model Y.

Skälen är personliga och inte nödvändigtvis det bästa valet för alla. Det finns många bra bilar där ute, fler av dem både läckrare och bättre att köra än en Tesla, och med mer premiumkänsla för pengarna. Räckvidden börjar också bli bra på många av dem, vilket innebär att det nu finns många faktiska alternativ till Tesla. Att köpa Tesla idag ger också en stark känsla av att följa flocken, vilket jag gärna skulle velat slippa.

Själv bor jag i ett hushåll på fyra, med en uthållig fru och två barn: ett på fyra och ett på sex. Det betyder att barnvagnsåren (tack och lov) är över, så vi behöver inte längre det enorma bagageutrymmet vi är vana vid från vår gamla bil, en Skoda Octavia sedan. Åtminstone trodde vi inte det.

Journalisten blev kär i Hyundai Ioniq 5. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Huvudstupa förälskad

När jag testade Hyundai Ioniq 5 blev både jag och min fru så förälskade att vi till slut valde att köpa en sådan. Med modern teknik, lättanvänd infotainment – och vansinnigt pigga och dessutom bekväma köregenskaper fanns det inte mycket att tveka över. Bagageutrymmet var i minsta laget för långresor, som vi gav oss ut på flera gånger om året, men det var bara att packa smart. Mjuka väskor och påsar, snarare än hårda och opraktiska resväskor.

Detta var mitt i coronabubblan, i en tid då få reste mycket. Inklusive oss själva. Resorna vi drog i väg på har fungerat alldeles utmärkt, och känslan av att ha gjort rätt val har bara vuxit med tiden.

Flygsemestern – en vändpunkt

Tills vi skulle på vår första flygtur i sommar. Vi hade packat två stora resväskor, plus lite handbagage. Typiskt för en flygsemester, alltså. Men näsan blev lång och ansiktet rött, när vi insåg att bilens bagageutrymme inte rymmer två stora resväskor. Lösningen blev därför att flytta fram den ena barnstolen till passagerarsätet, stoppa den andra resväskan på golvet i baksätet och själv ta plats i mittsätet bak. Det fungerar till nöds under den korta halvtimmen till flygplatsen, men är långt ifrån idealiskt annars.

Som Chief Brody säger, ”We’re gonna need a bigger boat.”

bigger boat

Under sommaren har vi därför bestämt oss för att vi måste göra oss av med den annars underbara bilen. Från önskelistan fick vi då också automatiskt stryka Kia EV6, Ford Mustang Mach-E, Mercedes-Benz EQC och såklart även mindre bilar som BMW i4. Bilar vi annars gillade och som i en annan situation mycket väl kunnat vara aktuella.

Ford Mustang Mach-E GT är bland bilarna som stryks, när resväskorna är för stora. Även om det på senare tid blivit tillåtet att ta en på taket. Foto: Geir Gråbein Nordby

Skoda Enyaq och Volkswagen ID.4 står kvar som vettiga val, och man bör inte skriva av BYD Tang och NIO ES8 eller ens Hongqi E-HS9. Tänker man lite annorlunda kan man överväga minibussar som Mercedes-Benz EQV och Volkswagen ID Buzz om man klarar sig med kortare räckvidd.

Enormt bagageutrymme

När vi till sist kommit fram till Tesla Model Y finns det flera anledningar till det. För det första är bagageutrymmet enormt! Och det är innan man räknar med frunken, som rymmer ytterligare två handbagagestora resväskor. Och från att ha haft den minsta bruksvikten i klassen har den nyligen gått till att ha den största. Vilket definitivt vänder kalkylen till dess fördel.

Långdistans är inget problem med Teslas täckning av Supercharger-nätverket. Här i Roldal, Norge. Foto: Geir Gråbein Nordby

Laddningsnätverket

En annan sak som jag och mitt resesällskap har råkat ut för under speciella resedagar i sommar är laddningsköer. Infrastrukturen börjar bli okej, men det är fortfarande så att man riskerar bli stående i kö i upp till en timme vissa dagar. Flera gånger om året kör vi en åttatimmars sträcka, och då är det surt att den ökar till nio timmar bara för att det inte finns tillräckligt med laddare. Varje gång vi befinner oss i den situationen och tittar bort på Teslas Supercharger-station bredvid känner man sig grön av avund på Tesla-ägare som kan välja och vraka mellan laddare.

Teslas premiumljudsystem rockar brallorna av de flesta andra. Foto: Geir Gråbein Nordby

Ljudanläggningen i Tesla Model Y

En annan, helt personlig, anledning att välja Tesla är ljudsystemet. När jag nyligen testade Model Y Performance insåg jag hur bra premiumljudsystemet faktiskt är. Det utklassar Bose-anläggningen i Ioniq 5 och Nissan Ariya, premiumanläggningen i VW ID.4 (och ID.5), liksom Dirac-anläggningen i BYD Tang. Skoda Enyaq eller NIO ES8 har inte heller något att komma med i den tävlingen, och även B&O-anläggningen i Mustang Mach-E kommer till korta om vi pratar kraftreserver (ljudkvaliteten är å andra sidan utsökt). Och eftersom jag är miljöskadad genom mitt jobb som hifi-journalist kan jag inte ignorera det.

Om du ska ha en familje-SUV med ett ljudsystem som slår Tesla, måste du gå upp till Burmester i Mercedes eller Bowers & Wilkins Diamond i BMW iX M60. Det blir dyrt! Dessutom är vi tillbaka till detta med bagageutrymme. För oss är det inte tillräckligt stort.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Tesla Model Y: Kul att köra, trist att välja

Efter att så många fina, körglada och familjevänliga elbilar har kommit ut på marknaden känns det som ett trött och tråkigt val att satsa på en Tesla Model Y. Men i vår livssituation idag är det den som uppfyller flest krav.

Som tur var fick jag tillstånd att köpa Performance-utgåvan. Då kan man åtminstone få en underhållande körtur, även om den ser lite tråkig ut på utsidan.

Läs vidare
Exit mobile version