Cupra Tavascan har presenterats

Familjebilen är ännu tuffare i verkligheten.

IMG 0296 1920x1080 1

Foto: Geir Gråbein Nordby

L&B Home har varit på plats vid avtäckningen av den helt nya elbilen Cupra Tavascan. Avtäckningen ägde rum på Dogyard i Forbebu på måndagsmorgonen, och du kan tänka dig hur spända vi har varit på den här bilen!

Det är i princip en fräckare kusin till VW ID.4, eller mer korrekt ID.5, eftersom bakpartiet och bakrutan lutar som på en sedan, snarare än att ha ett längre tak och en bakruta rakt ner, vilket är mer vanligt på en SUV.

Utseendemässigt har Tavascan mer gemensamt med den sportigare Skoda Enyaq Coupé RS iV. Men mest av allt är det en Cupra. Med mer aggressiva linjer och ett allmänt råare utseende. Och det är så det ska vara, Cupra är trots allt ett racingmärke med ursprung från Seat.

Tavascan crossover SUV har mycket av samma utseende som kompaktbilen Born, i ett större familjeformat. Det innebär också en eBoost-knapp för extra hästkrafter vid acceleration. Så att du kan ta dig förbi ett trafikljus ännu snabbare, eller göra säkrare omkörningar på motorvägen eftersom du behöver spendera mindre tid i fel körfält.

15″-skärmen är Cupras största hittills. Foto: Geir Gråbein Nordby

Gott om utrymme, tufft inuti

Tavascan har gott om utrymme i kupén och vi satt bekvämt både fram och bak. Det finns massor av fantastiska racingdetaljer och djärva kontrasterande färger för att betona att Cupra är ett racingmärke. Men det råder aldrig någon tvekan om att det är en familjebil.

Adrenaline-utgåvan kommer först

Den bil som kommer först på marknaden har fått utrustningsnivån Adrenaline. Det innebär 21″ lättmetallfälgar, 260 kamera och automatiserad fjärrparkering. Panoramataket i glas är på plats, liksom de högeffektiva LED Matrix-strålkastarna som vi känner igen från andra bilar på samma plattform från Volkswagen-koncernen.

AR Head-up display är på plats, liksom dynamiskt chassi och nyckellös åtkomst. Och induktionsladdning för mobiltelefoner, även om vi inte har så bra erfarenhet av detta. Men förhoppningsvis laddar mobiltelefonen snabbare nu än när vi testade dess släktingar.

Sennheiser ljudanläggning. Foto: Geir Gråbein Nordby

Ljud från Sennheiser

Den helelektriska SUV:en är också utrustad med en 15-tums infotainmentskärm – den största hittills i en Cupra-modell. Och den version som finns tillgänglig vid lanseringen kommer med en hifi-anläggning från Sennheiser, bestående av 12 högtalare.

Vad vi förstår har högtalarna levererats av en av Cupras underleverantörer, medan Sennheiser har varit involverade i själva ljudbearbetningen. Bilen är bland annat utrustad med Ambeo Concerto, som utlovar ett omslutande surroundljud. Den avancerade ljudbehandlingen analyserar ljudsignalen, inklusive olika instrument och rumsinformation, och omfördelar dem runt om i bilen.

Gott om utrymme här. Foto: Geir Gråbein Nordby

Motor och batteri

Adrenaline-utgåvan har ett 77 kWh nettobatteri och en WLTP-räckvidd på ”upp till 547 km”. Med 340 hästkrafter accelererar bilen till 100 km/h på bara 5,6 sekunder, med drivning på alla fyra hjulen.

Kan beställas till våren

Cupra Tavascan lanseras samtidigt i hela Skandinavien och vi har fått veta att den kommer att vara tillgänglig för beställning från och med i vår. Med leverans ”någon gång under 2024”.

Prissättningen är inte klar, men om Cupra Born är något att gå efter kan vi förvänta oss ett pris som är något lägre än en ID.5 GTX med liknande utrustning.

Mer information: cupraofficial.se

Läs vidare
Exit mobile version