Om världen, eller åtminstone en stor del av den, ska köra elbilar i framtiden kommer det aldrig att ske utan ett brett utbud av småbilar. På många marknader är det kompaktbilarna som säljer bäst. Det vet alla som till exempel har gått på gatorna i Sydeuropa, där vägarna är fulla av små Fiater, Peugeot, Renault och små Citroën.
De stora aktörerna inom bilindustrin är därför tydliga med att små bilar också måste vara elektriska, och inte bara det, de anser att de också måste vara billiga.
Teslas Elon Musk har länge sagt att de ska göra en billig Tesla, och vi har skrivit om Teslas billiga bil i ett par år nu, utan att modellen för under 25 000 dollar sett dagens ljus.
Men Citroën ë-C3 kommer snart att göra det. Som blir den helelektriska versionen av Citroën C3, en kompaktbil med förbränningsmotor som hittills har sålts i 5,6 miljoner exemplar.
Citroën ë-C3
Den eldrivna Citroën ë-C3 kommer att ha ett startpris på 23 300 euro, vilket gör den till en av de billigaste elbilarna på marknaden när den kommer ut på vägarna våren 2024.
Citroën säger redan nu att den kompakta femdörrars elbilen initialt kommer att ha ett 44 kWh batteripaket som ger en räckvidd på över 320 kilometer. En enklare version med ett något mindre batteripaket kommer också att lanseras, som de tror kommer att ha ett pris långt under 20 000 euro.
– Småbilar i den här klassen har alltid varit en viktig del av Citroëns DNA. Kundernas förväntningar på fordon i B-segmentet har förändrats, särskilt i och med SUV:arnas popularitet och önskan att köra elektriskt i och runt våra städer. Det har blivit en större utmaning för europeiska fordonstillverkare att uppfylla dessa förväntningar. ”Den nya eldrivna ë-C3 är skräddarsydd för europeiska köpare: en fräsch, vass och bekväm bil i B-segmentet som är fullt utrustad, designad för och tillverkad i Europa”, säger Thierry Koskas, VD för Citroën.
100 kW laddningshastighet
Citroën tillhör Stellantis-familjen och kommer att byggas på deras Smart Car Platform. Batteripaketet är byggt med LFP (Lithium Ferro Phosphate) och kommer att kunna ladda upp till 100 kW. Eller mer exakt, 20 till 80 procent på 26 minuter. Det kan laddas på väggladdaren hemma med upp till 11 kW.
Med en motor på 113 hk är det ingen racerbil, men 0–100 km/h tar ändå helt acceptabla 11-ish sekunder. Mer än tillräckligt för att ta sig fram i stadsmiljöer där trafikljusracing aldrig är aktuellt.
Android Auto och Apple Carplay
Bilen är verkligen kompakt, bara knappt fyra meter lång, men har ett bra innerutrymme med 310 liters bagageutrymme, ett fällbart baksätesryggstöd med 60/40-delning och levereras med Connect Plus, som använder e-ROUTES, en ny app för planering av laddningsstopp på långa resor.
ë-C3 kombinerar en 10,25-tumsskärm i mitten av instrumentpanelen med en head-up display, och har inte en traditionell instrumentpanel framför föraren. Den erbjuder också trådlös Android Auto och Apple Carplay.
Progressive Hydraulic Cushions
En äkta Citroën brukar ha klassledande komfort, som ë-C4, och det kommer även ë-C3 fp att ha, enligt Citroën. Den kommer att vara utrustad med Citroëns Progressive Hydraulic Cushions, som vi känner igen från ë-C4.