Elbilar och mobilitet har blivit en större och viktigare del av CES-mässan i Las Vegas. Därför hittar man representanter från biltillverkare på mässan, där visioner för framtida produkter och teknik på hjul också visas.
Silvio Pietro Angori är en av många representanter för bilindustrin, och han är inte chef för vad som helst. Mannen har händerna på ratten på Pininfarina, som är känt för sina snygga karossdesigner för storheter som Ferrari, Maserati och Alfa Romeo.
Lite mindre känt är att de också är en stor aktör inom transportdesign. De ritar både spårvagnar och tåg och sätter sin prägel på allt från möbler och inredning, till båtar och flygplan.
Men det är alltså rullande design som de är mest kända för, och just denna Pininfarina x HOLON är ett bra exempel på hur man kan tänka kring framtidens transporter.
Holon är en självkörande skyttelbuss som ska tillverkas av Benteler och transportera människor i stadskärnor, till exempel. Den kan ta upp till 15 passagerare och kan uppnå en toppfart på 60 km/h. Långt över medelhastigheten i de flesta städer, och den ska ha en räckvidd på upp till 290 km på en enda laddning.
Med självkörning nivå 4 kan den rulla från a till b utan förare, vilket är hela poängen, och Benteler föreställer sig att samma plattform som Mover är byggd på kan användas för godstransporter och andra professionella transporter. Varuleverans utan förare ska utföras med en skåpbilsversion av detta, och man kan tänka sig många varianter kan göras på samma plattform.