Elektrifieringen sprider sig även till produkter inom sjöfart. Vissa minns säkert vårt snabbtest av den eldrivna fritidsbåten från svenska Candela. Den använder bärplan under båten för att spara ström när båten kommer upp i fart.
Candela C-8 får snart sällskap av en kommersiell passagerarbåt som heter Candela P-12, där 12 står för 12 meter.
Den visades ursprungligen som ett koncept sommaren 2022 och har nu genomgått flera tester i Stockholms skärgård.
Precis som på C-8 lyfter de elektroniskt styrda bärplanen skrovet ur vattnet när båten kommer upp i fart. På så sätt menar Candela att båten förbrukar 80 procent mindre energi. När båten passerar 18 knop är det bara bärplanen som är i vattnet.
Det hela sker helt utan dramatik. Skrovet lyfts mjukt upp ur vattnet och båten är helt stabil under gång. Eftersom skrovet inte är i närheten av vattnet märks vågorna mindre och elmotorn låter mycket mindre än en dieselmotor.
Candela P-12 klarar 30 knop, vilket enligt Candela är rekord för en eldriven passagerarbåt. Räckvidden uppges vara 50 nautiska mil, eller drygt 90 kilometer på en enda laddning.
Batteriet har en kapacitet på 252 kWh och driver två C-POD-elmotorer med en sammanlagd effekt på 340 kW.
Båten kan konfigureras på flera olika sätt. Den vanligaste kommer förmodligen att vara shuttle-versionen som tar 30 passagerare. Men den kan också byggas i en lyxigare loungeversion.
En shuttleversion av Candela P-12 kommer att sättas in i Stockholms kollektivtrafik 2024. På sträckan Ekerö – Stockholm city. Resan kommer att ta 25 minuter. Som jämförelse tar en dieseldriven färja 55 minuter på samma sträcka.