Hos BMW betyder ”Neue Klasse” ett stort skifte, en förändring som börjar med ett blankt ark och en vision om något helt nytt. De har gjort det tidigare, och förra året visade de sin vision för en framtida Neue Klasse. En helt ny serie elbilar med ny teknologi och en ny designriktning.
Vision Dee visades upp på IAA, en kompakt sedan i mellansegmentet som ska visa hur framtidens 3/4-serie kan se ut.
Med Vision Neue Klasse X visar BMW hur de tror att en SUV – eller som de kallar den SAV (Sports Activity Vehicle), kan se ut. Den enorma njurgrillen i en iX har tonats ner till ett minimum och är nästan mer lik de grillar BMW designade på 60-talet.
Sett från sidan ser Vision Neue Klasse X ut som en korsning mellan en XM och en iX, med mer kompakta proportioner än den enorma XM, och mer definierade linjer än på en iX.
BMW säger att framtidens elbilar kommer att innehålla upp till tio gånger mer datorkraft än dagens generation – de kallar det själva en superhjärna, som ska föra fordonen in i en tid präglad av mer automatiserad körning.
Den nya plattformen, som kommer att debutera i neue-klassen 2025, kommer att ha ett 800-voltssystem som förbättrar laddningshastigheten med upp till 30 procent, och 10 minuters snabbladdning ska ge en räckvidd på 300 kilometer. En ny version av BMW eDrive ska ge upp till 30 procent längre räckvidd, och optimerade däck och specialutvecklade bromssystem ska öka effektiviteten med upp till 25 procent, enligt BMW.
Inuti fortsätter trenden med mer miljövänliga material, här kallade Verdana, som är växt- och mineralbaserade och petroleumfria material. Vilket man bland annat kommer hitta i dörrpaneler och mittkonsolen.
Vad BMW menar med Hypersonx Wheel är svårt att säga. Enligt pressmeddelandet är det en digital funktion som gör att alla passagerare kan njuta av sin favoritmusik. Ljudet är tänkt att genereras i realtid och kan justeras på Hypersonx Wheel. Jaja.
Lite mer förståeligt är den nya ratten med multifunktionsknappar, en centralt placerad pekskärm och BMW Panoramic Vision, som även projicerar information över hela vindrutans bredd. Ganska coolt faktiskt.
Neue class får även avancerad röststyrning. Man kan till exempel fråga en BMW Intelligent Personal Assistant om saker man undrar över och förhoppningsvis kommer BMW äntligen att kunna integrera stöd för röststyrning på svenska den här gången.
Serieproduktion av den första helelektriska varianten av den nya arkitekturen i neue-klassen kommer att starta i BMW-fabriken i Debrecen i Ungern 2025.