BMW utmanar Model 3 med i4

Concept i4 visar hur BMW:s nästa elbil ser ut.

BMW Concept i4 1140x642 1

Tesla har skaffat sig ett stort försprång medan resten av fordonsindustrin har blivit anklagade för att skynda långsamt. Det tar tid att vända en så stor och tung skuta som bilproduktion kan vara – och marknaden har trots allt inte direkt köat efter elbilar på alla ställen i världen.

Men detta kommer att förändras snabbt, det är åtminstone vad BMW tror. Samtidigt som de visar upp Concept i4 – som vi skulle ha fått se på bilmässan i Genève i mars – läser vi att de tänker elektrifiera sin bilpark med minst 25 laddningsbara modeller under de kommande tre åren.

BMW i3 känner vi redan till, den har funnits längre än exempelvis Tesla Model 3, och längre fram i år kommer den kinesisk-tillverkade el-SUVen iX3, fast bara med bakhjulsdrift.

När kommer den?

Ungefär samtidigt – mot slutet av 2020 eller i början av 2021 – kommer produktionsversionen av Concept i4, som vi visar de första officiella bilderna av här. i4 blir BMW:s utmanare till försäljningssuccén Tesla Model 3 och bygger på samma plattform som BMW 4-serien Gran Coupé.

Fyrhjulsdrift, räckvidd?

i4 är helt elektrisk och har fyrhjulsdrift, 530 hästkrafter och ett batteripaket på 80 kWh. BMW hävdar att den gör 0–100 km/h på fyra sekunder och att topphastigheten är 200 km/h.

Räckvidden anger BMW till 600 km, vi antar att den sträckan gäller enligt den nya WLTP-normen.

Aerodynamik

Designen skiljer sig från 4-seriens genom utbredd användning av kolfiber – precis i som i3 – och en ganska distinkt grill, smalare strålkastare och diffusorer för aerodynamisk tweaking längst bak där avgasrören skulle ha suttit.

Fälgarna täcker nästan hela hjulen på Concept i4, och fronten är mycket mer sluten eftersom det inte finns någon förbränningsmotor som behöver avkylning.

Invändigt då?

På insidan har BMW satsat på hållbara material. BMW-entusiaster kommer att känna igen iDrive-konsolen i mitten och BMW har sträckt ut skärmen från föraren till mittkonsolen (eller tvärtom).

Som i andra BMW-modeller kan man ändra färgerna på interiörbelysningen. Enligt BMW kan föraren också välja mellan tre färgalternativ, Sport som byter till röd belysnin, samt Core och Efficient. Vi antar att detta också är kopplat till bilens chassi, där Sport betyder hårdare stötdämpning och tightare styrning.

Skulle bara fattas annat. Det är ju en BMW.

Här är fler bilder:

 

 

 

Läs vidare
Exit mobile version