Tesla har haft det länge, nu följer även BMW efter med plug & charge där man bara kopplar in kabeln, utan att blippa något kort eller öppna en enda app. BMW tar plug & charge ett långt steg förbi Tesla genom att inkludera minst fem abonnemang hos leverantörer av laddstationer.
Tjänsten kommer inte förrän 2023, men då kan du bara ansluta laddningskabeln så identifieras bilen och ägarens aktiva laddningsabonnemang. När laddningen är klar kopplar du bara bort kabeln och kör vidare.
Alla laddningar, oavsett leverantör, hamnar på en och samma faktura.
För att BMW:s plug and charge-tjänst ska fungera måste leverantören av laddstationen vara ansluten till Hubjects eRoaming-nätverk, som finns i stora delar av Europa. Detta inkluderar plug & charge på Ionitys laddnätverk, som också är en del av BMW Charging, där du får tillgång till nästan 400 000 laddstationer runt om i Europa.
I Sverige har Ionity bara 136 laddpunkter. Men om BMW kan inkludera minst fem leverantörer i plug & charge-nätverket kommer antalet Ionity-stationer inte att vara lika kritiskt.