Den nya kompakta crossovern kan beställas nu, även om produktionen inte startar förrän i november 2022. Det fick över 600 kunder med sig, då BMW registrerade över 600 beställningar redan den första bokningsdagen på nya iX1 xDrive30. Som inte kommer förrän 2023.
Marius Tegneby, kommunikationsdirektör på BMW Group Norge, är ändå positiv: Det är mycket möjligt att vi kan leverera de första bilarna före slutet av 2022, men inte i volym förrän 2023.
Sedan den första X1 lanserades 2009 har X1 varit en av BMW:s mest sålda bilar på den nordiska marknaden som ständigt efterfrågar höga bilar med fyrhjulsdrift och gott om plats. Nya iX1 xDrive30 är bara något mindre än en BMW iX3 och är i samma segment som Audi Q4 e-tron, Volkswagen iD.4, Volvo XC40 och Tesla Model Y, men även Mercedes EQB 350 och Hyundai Ioniq 5.
Korta fakta om iX1 xDrive30:
- 4,5m lång femsitsig med xDrive fyrhjulsdrift
- Effekt: 230 kW/313 hk
- Vridmoment: 494 Nm
- 0–100 km/h: 5,7 sekunder
- Toppfart: 180 km/h
- 11 kW inbyggd laddare
- 130 kW snabbladdning
- 10 till 80 procent på 29 minuter
- Angiven förbrukning WLTP: 18,4 – 17,3 kWt/100 km
- Räckvidd: 413–438 km enligt WLTP
Även om tredje generationens X1 också kommer med förbränningsmotorer, och som laddhybrid, är det den helelektriska iX1 xDrive30 som är den mest intressanta modellen. Den har lagt på sig några centimeter i längd och är nu 4,5 meter lång. Det har gett något bättre baksätesutrymme, men främst ett 40 liter större bagageutrymme. Med nedfällbara säten i 40/20/40-konfiguration kan lastvolymen utökas från 490 liter till 1600 liter.
Dragkrok
Bilen har fyra krokar för lastnät och kan levereras med en dragkrok som kan ta upp till 1200 kilo dragvikt. Taket tar max 75 kilo, så de som behöver få mer sig mer än som ryms i bilen har fler möjligheter till det.
I baksätet finns gott om plats för två vuxna eller tre barn. Du får placera fötterna under framsätena och sitta högt, men inte så högt att du slår i taket, även om du är 186 cm lång. Baksätets rygg kan lutas något framåt, om du behöver mer utrymme för bagage, och det finns Isofix-fästelement för barnstolar. Vi har inte försökt placera barnstolar i baksätet, men det ser verkligen ut som att det går att placera även bakåtvänd barnstol i baksätet.
Framtill är utrymmet mycket generöst med mycket bra säten och bra stöd. Mittkonsolen svävar mellan sätena, precis som på en iX xDrive40 och 50, och iX1 xDrive30 är utrustad med BMW:s snabba och intuitiva operativsystem OS8, som styrs från instrumentbrädans böjda pekskärm.
Harman Kardon-anläggning
Den kan också utrustas med ett surroundsystem från Harman Kardon, vilket förresten är standard från Charged Plus-utrustningspaketet, och BMW planerar också att du ska kunna uppgradera och prenumerera på tjänster och funktioner. Trådlöst med nedladdning direkt till bilen, så kallad OTA-uppdatering.
Det finns många små utrymmen att lägga saker i. Bland annat en mobilhållare med trådlös laddning, som håller mobilen så att du kan se skärmen, och ett utrymme under mittkonsolen för små saker. Två stora mugghållare är placerade direkt framför två USB-C-kontakter, som det också finns två av för baksätespassagerarna.
En klass upp i kvalitet
Den vita iX1 xDrive30 på bilderna här är en tidig förserieutgåva, men trots det såg panelspringor och detaljer ut som om vi är vana vid att se på BMW-produktionsmodeller. Inuti var det svårt att avslöja att det var en tidig upplaga. Allt verkade väldigt ”färdigt” och den upplevda kvaliteten är lovade.
Det är knappast fel att säga att iX1 xDrive30 tar kvalitetsnivån upp en klass från den utgående X1-utgåvan.
Laddning och räckvidd
Bilen levereras inte med lika stort batteri som en iX xDrive40, men BMW har packat ett batteri på 64,7 kWt netto, under golvet från axel till axel, och BMW anger sin förbrukning till mellan 17,3 och 18,3 kWt. Det bör ge en räckvidd någonstans mellan 413 och 438 km, men som alltid beror det på körförhållanden, temperatur och utrustning.
Bland annat vilka däck och fälgar som sitter på bilen. Men det är som du kan se från tabellen nedan, inte ovanligt med drygt 40 mils räckvidd i den här klassen. Endast Tesla Model Y Long Range har betydligt mer räckvidd på pappret, och den enda av de sex som kan nå 50 mil på en laddning.
Med en snabbladdare kan den ta upp till 130 kWt laddeffekt, och BMW säger att batteriet ska ha en jämnare laddningskurva på iX1, och att laddning från 10–80 procent ska ta 29 minuter. Hemma med en väggladdare kan det ta upp till 11 kW, och om du bor med ett 400V TN-nätverk (3-fas, 32A) kan det vara värt att uppgradera till 22 kW. Då laddar du till 100 procent på drygt 3,5 timmar.
Priser och utrustning:
Priserna börjar på 610 000 kronor. Låt oss bara upprepa utrustningsversionerna, och här är inte grundutgåvan med, bara de tre följande stegen på iX1-utrustningspaket:
Charged: Adaptiva LED-strålkastare med helljusassistent, Comfort Access, spegelpaket, trådlös laddning av smartphone, rattvärme, dragkrok, takräcken, förberedelse för digitalt köp av Driving Assistant Plus.
Charged Plus: Som ”Charged” och dessutom följande: Elektrisk sätesjustering med minne och massagefunktion för förare, Harman Kardon högtalarsystem, Parkeringsassistent Plus, Live Cockpit med head up-display, metalliclack.
Fully Charged: Som ”Charged Plus” och följande dessutom: M Sport exteriör och interiör, Driving Assistant Plus.