Moderna bilar är mer dator än bil, särskilt elbilar. Det mesta styrs av bilens elektroniska hjärna.
Du kan också utrusta dem med ett rejälare ljudsystem än de flesta har hemma. Till exempel kan du få ljud från JBL, Bose eller Harman Kardon. Men du kan också betala mer för ännu rejälare ljud från till exempel Naim, Burmester eller Bowers & Wilkins.
Hittills erbjuder ingen riktig hemmabio. Det blir inte förrän i slutet av året i BMW:s kommande i7. En lyxlimousin på 5,4 meter, med fyrhjulsdrift och 544 hk. Som vi har nämnt tidigare kommer den med Dolby Atmos och 4D-ljud från Bowers & Wilkins, från 18 högtalare utspridda i hela bilen och 655 watt effekt för kraftfullt ljud.
Men det mest spektakulära du kan beställa i en i7 – förutom bepansring – är en motoriserad 31-tums skärm i 32: 9-format. Som stöder 8K-streaming och fälls ner från taket framför baksätespassagerarna.
Strömmande TV
Innehållet strömmas från webben via Chromecast till skärmen, som kan justeras både i vinkel och avstånd. När skärmen är nedfälld dras gardiner för bakrutan, takluckan och bakre sidofönster för att dämpa ljuset. Vi slår vad om att den också kommer att stödja Apple CarPlay, åtminstone när Apple lanserar nästa version av CarPlay senare. Då kan du strömma innehåll från en iPhone till vilken skärm som helst i bilen, förmodligen också till widescreen-skärmen på en BMW i7.
Bra tryck
B&W-systemet i en i7 har buttkickers både i framsätet och baksätet, som tillsammans med högtalare i taket ger passagerarna en rejäl filmupplevelse. Bilden från skärmen var knivskarp med en vansinnigt bra svart nivå. Displayen manövreras med små pekskärmar i sidodörrarna, eller på skärmen som naturligtvis är en pekskärm.
Executive lounge
Om du flyttar passagerarsätet framför passageraren i höger baksäte kan de vila sina trötta ben, efter en hård dag i styrelserummet, på en motoriserad fotpall på framsätets rygg.
Inte överraskande var ljudet från anläggningen oerhört fett. Det var både högt och tydligt på samma gång, och surroundeffekten var tydligt definierad. Du känner bokstavligen basen på din kropp, och du sitter nästan bättre än hemma, i de djupa och mjuka sätena där bak.
Det gav verkligen mersmak, och när vi får testa en i7 med denna anläggning kommer vi att komma tillbaka med ett mer grundligt test av ljudet också.
Pris och beställning
Den första versionen av i7 heter xDrive 60 och kan beställas nu. Den levereras med fyrhjulsdrift från en elmotor fram på 190 kW/258 hk och en bak på 230 kW/313 hk, med en total effekt på 400 kW/544 hk. Med den motoruppsättningen ska den klara 0–100 km/h på 4,7 sekunder och toppfarten anges till 240 km/h.
BMW anger WLTP-förbrukningen från ett 101,7 kW batteri till mellan 18,4 kWt och 19,6 kWt, det ger en räckvidd på 590 – 625 km.
Senare bör den också komma som xDrive M70, med över 600 hk och mer än 1000 Nm vridmoment. Det är då 0–100-tiden sjunker under 4 sekunder, säger BMW. Som också säger att startpriset är 1 580 000 i Sverige, medan BMW i7 M70 xDrive inte fått något officiellt pris än.