BMW utökar utbudet av elektriska modeller med nya i4 eDrive35. Den börjar tillverkas den 1 mars och blir en billigare version av i4 eDrive40.
Den angivna räckvidden på 490 km enligt WLTP-normen räcker långt för de flesta. Batteriet på 66 kWh netto är något mindre än för BMW i4 M50 och i4 eDrive40, och laddningskapaciteten på 180 kW är också något lägre.
286 elektriska hästkrafter driver bakhjulen på en i4 eDrive35. Och det är ingen sölkorv. 0–100 km/h tar bara sex sekunder, jämfört med 5,7 för i4 eDrive40, och toppfarten är begränsad till 190 km/h.
Det är i nuläget osäkert om den kommer till alla nordiska länder.
– Vi erbjuder för tillfället BMW i4 eDrive35 i Danmark och funderar nu på om fler nordiska marknader ska bli aktuella i framtiden, säger Marius Tegneby, kommunikationsdirektör BMW Group.
I Danmark kostar den 469 500 danska kronor, vilket är nästan 45 000 kronor mindre än i4 eDrive40.
Invändigt känns den igen på samma 12,3-tums instrumentpanel och den böjda 14,9-tums pekskärmen med BMW:s iDrive 8-operativsystem och Apple CarPlay.
i4 eDrive35 levereras med en lädersportratt, uppvärmda framsäten, elektriska dörrspeglar, smidig stängning av bagageluckan, trezons klimatanläggning, parkeringsassistent, farthållare, FM- och DAB-radio, fotgängarvarning, Live Cockpit Plus och 17-tums hjul.
BMW i4 eDrive35
Längd 4.783 mm
Hjulbas 2.856 mm
Effekt 210 kW
Vridmoment 400 Nm
0-100 km/h 6,0 s
Räckvidd (WLTP) 490 km
Batterikapacitet 70,2 kWh (brutto) / 66,0 kWh (netto)
Max laddeffekt 180 kW (DC), 11 kW (AC)
Laddningstid 10-80 % SOC med DC 32 min.