Med total marknadsdominans bland elbilar vilar Tesla inte på sina lagrar. Enligt teknologihemsidan The Information (artikeln kräver prenumeration) planerar elbilstillverkaren att släppa fyra nya batterimodeller under 2026. Vi pratar om solida uppgraderingar av Tesla-batterier, särskilt deras befintliga 4680-cell.
Torra katoder, säger du?
Tesla kommer att använda en ”torr” produktionsteknik för batteriernas katoder, som har fått de lika torra namnen NC05, NC20, NC30 och NC50. Förväxla inte en torr katod med ett solid-state-batteri, eftersom det i det senare är elektrolyten – skillnaden mellan minus (anod) och plus (katod) – som är i fast tillstånd. De nya batterierna är fortfarande av litiumjon-typ med flytande elektrolyt, men där katoden tillverkas på ett mer miljövänligt och potentiellt billigare sätt.
Ojämn väg
Vägen till torra katoder har varit krokig för Tesla. Enligt rykten har de kämpat med ett produktionsutbyte på endast 20-30 % för dessa katoder. Med andra ord har de varit tvungna att skrota upp till 80 procent av allt som kommer från monteringslinjen. Men Tesla och Elon Musk är inte kända för att ge upp så lätt, och målet är att uppnå ett 90-procentigt utbyte i slutet av året. Nu är Musk & Co lika kända för att överdriva som att underleverera, även om de brukar nå målet i slutändan ändå. Frågan är om vi kan tro på att de nya batterierna bara är drygt ett år bort.
De fyra Tesla-batterierna
Så vad kan vi förvänta oss av dessa nya superbatterier? NC05 beskrivs som ”arbetshästen”, avsedd för bland annat kommande Robotaxi och Cybertruck. NC20 sägs ha en högre energitäthet och är planerad för sportbilar som Roadster, men också en dyrare version av Cybertruck.
Men det är NC30 och NC50 som verkligen får det att pirra i tekniknerverna. Dessa kommer att använda silicium-kolfiberanoder, som kan ge betydligt bättre prestanda och snabbare laddning. Den aktiva substansen är silicium, men eftersom det expanderar och spricker efter bara några laddningscykler används en beläggning av kolfiber för att förhindra expansion. Det är ett koncept som fungerar i labbet, men som har visat sig vara svårt att skala upp till massproduktion.
Tesla kan öka sitt försprång
Om Tesla lyckas kan de öka sin redan solida ledning i elbilsracet. Men låt oss inte glömma att de fortfarande har utmaningar med produktionen av den nuvarande 4680-cellen. Vår magkänsla är att de fyra batterierna inte kommer att anlända samtidigt. Först måste Musk & Co. fokusera på att bemästra den torra katoden i NC05 och NC20, innan de kan börja drömma om NC30 och NC50 med silicium-kolfiberanoder.
Hur som helst, om allt går enligt plan (vilket det sällan gör i Teslas värld), kan vi få se åtminstone ett av dessa batterier i Teslas bilflotta från 2026.
Källor:
- The Information
- AutoEvolution.com
- PassionateGeekz.com
- Cleantechnica.com
- Joe Tegtmeyer (x.com)