Audi och ljudet av Sonos

Det är ”ljudet” som är Sonos. Inte anläggningen.

Audi Sonos 1 989x556 1

På veckans TechTalk pratade Audi om hur de tänker när det gäller ljud i bil. Det är ingen tvekan om att de är seriösa, för när de bestämmer sig för hur ljudsystemet ska vara i en viss biltyp så gör de det efter noggranna beräkningar av 3D-modeller och kupéns akustiska egenskaper både när det gäller form och resonanser.

Om till exempel A-stolparna inte har en öronvänlig resonans så måste de modifieras eller bytas ut. I en bil med förbränningsmotor beräknas detta noggrant till något som passar väl med resten av bilen och vägljud och vindbrus. Det ska aldrig finnas några tveksamheter om att man sitter i en Audis akustisk miljö, oavsett om den går på el eller diesel.

Läs också Videorecension: Audi e-tron - Konsertsal på fyra hjul De som just har beställt en splitter ny Audi e-tron UTAN att kryssa för Bang & Olufsen-ljudsystemet får förlåta oss när vi säger: Ajdå …!
När Audi utvecklar en ny bilmodell så tar de med ljudet i beräkningen hela vägen. Här mäts en SQ5. Foto: Audi

Ljudsystemet utformas tidigt i processen

När ljudet från stereon ska bestämmas måste det anpassas till kupéns akustik och resonanser.

Audi berättade att när de har beräknat var någonstans varje högtalarelement måste sitta för att åstadkomma bästa möjliga ljud, så måste bilen utformas för detta tidigt i processen. Med andra ord kan en stolpe behöva flyttas eller få en annan form för att högtalarelementet ska komma i precis rätt vinkel. Detta är en helt annan ljudfilosofi än vad de uppenbarligen har hos systerföretaget VW, åtminstone av våra ljudupplevelser med ID.3 och ID.4 att döma – där det ännu inte går att välja ett uppgraderat ljudsystem. Och där ljudet i standardstereon är ganska trist.

Audi pratar ljud. Från vänster till vänster: Wolfgang Rother (TV-kommunikation), Tobias Gründl (överingenjör för ljud och akustik) och Michael Wisniewski (utveckling av ljud och akustik)

Sonos – bara till namnet?

Audi har redan ett partnerskap med Bang & Olufsen i sina premiummodeller. Och vi hade också en fantastisk upplevelse med B&O-anläggningen i e-tron 55.

Men till kommande Q4 e-tron kunde Audi avslöja att de som första biltillverkare har ingått ett partnerskap med Sonos. Och ett Sonos-system i bilen låter väldigt spännande! Det trodde vi i alla fall när hörde talas om det första gången. Men vi hade svårt att få reda på exakt vad det innebar. Audi hade ingen ytterligare info när bilen presenterades i början av mars, och när vi kontaktade Sonos så hänvisade oss bara tillbaka till Audi.

Nu visar det sig att inte en enda komponent i ljudsystemet faktiskt kommer från Sonos. Systemet är hopsatt av komponenter från Audis eget lager och med Audis expertis inom akustik och ljud. Vilket i sig inte är småsaker.

Interiören i en Audi Q4 e-tron inkluderar ett Sonos-system. Åtminstone ett par Sonos-logotyper. Foto: Audi

Ljudsignaturen är Sonos

Det är den sista fintrimningen av ljudet som Audi gör i samarbete med Sonos. Så det välbekanta ljudet från Sonos-högtalare ska kunna kännas igen när man sitter i en Q4 e-tron.

Men man kan inte strömma musik eller på annat sätt styra systemet med Sonos-appen. Det betyder också att bilsystemet inte kan ingå i ett Sonos-multiroom-system. Det hade ju annars varit coolt att kunna öppna dörrarna till den parkerade bilen på kräftskivan använda den som en utomhusförlängning av vardagsrummet …

Däremot sade chefsingenjören för ljud och akustik, Tobias Gründl, lite senare under online-mötet att en sådan funktion kan komma längre fram:

– För tillfället erbjuds ingen Sonos-funktionalitet, men vi har pratat om att hitta en lösning där Sonos-systemet kan integreras i bilen. Så du kan använda Sonos-appen för att styra systemet.

Audi Immersive In-Car Entertainment, demonstrerad på CES 2019.

Audi Immersive

Slutligen berättade Audi att de arbetar på något de kallar Audi Immersive In-Car Entertainment. Det handlar om att ta ljudupplevelsen ett steg längre och förvandla bilinteriören till en levande del av hela upplevelsen.

Konceptet demonstrerades för första gången på CES i Las Vegas 2019. Där kunde besökarna sätta sig i bilen och titta på ett filmklipp på de inbyggda skärmarna – och på en jätteskärm som satt på utsidan rakt framför bilen. Bilens chassi och stötdämpare var anslutna till infotainmentsystemet på ett sådant sätt att bilen rörde sig i takt med innehållet på skärmen.

När det var jordbävning på skärmen skakade bilen och gav ett intryck av en ordentlig jordbävning för åskådarna. På samma sätt kunde bilen röra sig i takt med en berg-och dalbana och ge en riktigt rejäl virtuell åktur. Naturligtvis bara när bilen stod parkerad. Eller…?

– Detta är naturligtvis inte trafiksäkert med dagens bilar. Men någon dag i framtiden, när bilarna är självgående, kan vi föreställa oss att du kan få den här upplevelsen på vägen – även när du åker, sade Michael Wiesnewski, ljud- och akustikingenjör på Audi.

Det tror vi på när vi ser det.

Foto: Audi
Läs vidare
Exit mobile version