Eftersom Audi bara hade en elbil i sortimentet var det bara naturligt att den fick heta något helt annorlunda. Och ”e-tron” är både vitalt och tufft och anspelar på framtidsvisioner genom att referera till sci-fi-filmen Tron från 1982, som mästerligt beskriver datahackning och artificiell intelligens. Ett riktigt tekniknamn alltså, som Audi sedermera har använt för alla sina hybridbilder sedan 2009. När den helelektriska SUVen kom 2018 var det kulmen på allt som e-tron-avdelningen hade åstadkommit inom teknik fram till dess. Att e-tron blev det fullständiga namnet, i stället för ett suffix som på hybridbilarna fram till dess, var både coolt och elegant.
På den tiden fanns det bara Tesla och Jaguar att konkurrera mot i premiumsegmentet och e-tron var ett logiskt namn. I dag ser marknaden helt annorlunda ut och efter att den lite mindre suven Q4 e-tron kom, byggd på VAG:s MEB-plattform, så passade plötsligt inte enbart e-tron så bra längre.
Audi Q8 e-tron?
Därför är det naturligt för Audi att döpa om den när nya e-tron kommer 2022/23. Enligt tyska Automobilwoche ska den heta Q8 e-tron.
Det är logiskt, eftersom bilen faktiskt är byggd på ett Q8-chassi, med samma längd på 4986 mm. I modellserien ska det också göras plats för en Q6 e-tron, som kommer att hamna mellan Q4 och Q8.
Nytt innanmäte
Det är inte bara namnet som är nytt, det har hänt för mycket på tekniksidan sedan 2018. Inte minst vad gäller räckvidd och snabbladdning. Enligt Drivingelectric har Audi bekräftat att elektronik och batterier ska uppgraderas och de spekulerar i att den nya bilmodellen kommer att finnas med ett batteri på mer än 100 kWh. Det är inte särskilt långsökt, eftersom räckvidd är en mycket viktig faktor för människor när de ska köpa en ny elbil. Både Tesla Model S Plaid och X Plaid får ett batteri på 100 khW, detsamma gäller kinesiska NIO ES8 och Volkswagens MEB-plattform förväntas utöka maxkapaciteten till 111 kWh – med ID.Buzz som första bilmodell.
Snabbare snabbladdning förväntas också. Dagens e-tron kan ladda med max 150 kW, men vi tycker att det vore konstigt om Audi nöjde sig med mindre än att tangera Teslas 250 kW för Model 3 och Model Y. Även Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 får 220–230 kW en bra dag. Allt under 200 kW skulle göra oss besvikna.
”Fossil” plattform
Q8 e-tron byggs däremot inte på den elektriska MEB-plattformen utan kommer, liksom sin föregångare, att dela MLB-plattformen med förbränningsmodellerna Q7 och Q8. Detta blir högst sannolikt den sista elbilen från Audi på denna plattform.
Hur blir det ljud och infotainment?
Huruvida nya Q8 e-tron får ett häftigare infotainmentsystem än tidigare vet vi inte, men det kommer antagligen vara Audi MMI (Multimedia Interface) plus och pro, som finns i e-tron och Q4 e-tron. Men är det för mycket att hoppas på en större skärm i Q8? 10,1 tum är liksom lite mesigt.
En annan sak vi hoppas på är möjligheten att välja Bang & Olufsens Advanced Sound System, samma som i Q8. Med 23 aktiva högtalarelement, akustisk lins på diskanten och sammanlagt 1920 watt förstärkareffekt. I föregångaren e-tron kunde man även välja Bang & Olufsen, fast då ett enklare surroundsystem med 16 högtalare och 705 watt. Vi var visserligen förtjusta när vi testade det, men det finns ingen anledning för Audi att beröva en premium-elbil samma lyx som hybrid-dieselbilarna.
Nytt utseende
Till nytt namn och ny insida hör också ett uppdaterat utseende. Spionbilder, bland annat publicerade av ovan nämnda Drivingelectric, avslöjar att nya e-tron får en ny front, i linje med Q4 e-tron. Ur den synvinkeln tycks den likna den ursprungliga Q8 mer än vad e-tron gör idag.