Du kommer knappast att kunna beställa den här snart, men Audi föreställer sig att activesphere, som konceptbilen kallas, kan bli den första bilen som kombinerar verkliga och virtuella omgivningar i förarens synfält.
Med interaktiva element och 3D-visning kan föraren se körstatus, navigering, topografi och få varningar visade i Augmented Reality (AR eller förstärkt verklighet). Om den börjar produceras blir den förmodligen också den första där ratt och pedaler fälls in från kupén och försvinner helt när föraren överlåter körningen till bilen.
En av de mest spännande sakerna med just den här konceptbilen är hur augmented reality integreras som en del av körupplevelsen och kombinerar verkliga och virtuella miljöer för både förare och passagerare, säger Audi Norges chef Elin Sinervo.
Med en knapptryckning kan Activesphere förvandlas till en pickup med en lastbädd, där du kan slänga in leriga mountainbikes eller kasta in dagens fångst utan rädsla för att smutsa ner det konverterade bagageutrymmet.
Activesphere har stora hjulhus med plats för robusta 22-tumsdäck och Audis elektriska quattro-teknik, som ger bilen fyrhjulsdrift och gör den lämplig för terrängkörning. Markfrigången kan höjas och sänkas med hela 40 millimeter från den normala markfrigången på 208 millimeter, och den har ett snyggt skidställ integrerat i mitten av taket, som fälls ner och blir osynligt när det inte används.
Konceptbilen är 4,98 meter lång, två meter bred och 1,60 hög. Ungefär som en A6 Allroad, bara något högre. Hjulbasen är 2,97 meter och borde ge mycket bra benutrymme för baksätespassagerare.
Bilen är tillverkad på Audis elektriska PPE-plattform, och activesphere har en räckvidd på över 600 km och effektiv laddningstid med 800-voltsteknik och laddningskapacitet upp till 270 kW.