Dagens bilar ersätter alltmer instrumentbrädorna med stora pekskärmar med avancerade informations- och underhållningssystem. Men är det verkligen vad vi köpare vill ha? Nej inte nödvändigtvis, visar en ny undersökning från JD Power.
Undersökningen Automotive Performance, Execution and Layout (APEAL) visar för första gången i undersökningens 28-åriga historia en nedgång i kundnöjdheten två år i rad hos amerikanska bilägare. Och det är infotainmentsystemen som folk har ledsnat på. Bara 56 procent använder det för att spela musik eller radio, utan föredrar att använda sin mobil. Mindre än hälften använder den inbyggda navigeringen, röstigenkänningen eller för att ringa telefonsamtal.
Det verkar inte i första hand handla om att man gillar sin mobil bättre, utan att man hatar biltillverkarnas egna gränssnitt. I bilar som har AAOS (Android Automotive) får infotainmentsystemet mycket högre poäng. Men bara om det även har Google Automotive Services, vilket innebär alla appar och tjänster från Google. Utan GAS får det lägst poäng…
Flera av de stora tillverkarna som Ford, GM och Volvo har sagt att de kommer använda GAS för nuvarande och kommande fordon. Under tiden faller Tesla i kundnöjdhet i alla kategorier sedan förra året.
Källa: The Verge