Alla nyheterna från Beijing Auto Show 2024

Legenden blir äntligen elektrisk.

Mercedes EQG 1

Foto: Mercedes

Som väntat finns det många nya kinesiska bilmodeller på Beijing Auto Show 2024. Många av dem kommer aldrig att ta sig hit, men en nykomling gör det. Det gör också en uppfräschad BMW, en liten Mini, två nya modeller från Toyota och sist men absolut inte minst:

Den helt eldrivna Mercedes G-klass, en Geländewagen med fyra elmotorer och några ganska sensationella egenskaper.

Dongfeng Motor

Foto Dongfeng

Här är vad som sannolikt kommer att vara den billigaste elbilen på marknaden. Dongfeng Box, från Dongfeng Motor, ett statligt ägt företag och en av Kinas största biltillverkare.

Bilen, med ett namn som är lätt att komma ihåg, är endast 403 cm lång och kan levereras med batterier på 31,45 eller 42,3 kWh. Det är lite svårt att ange räckvidden på ett begripligt sätt, eftersom tillverkaren anger räckviddssiffrorna 330 till 430 km enligt den kinesiska CLTC-standarden, och inte WLTP-standarden som vi använder. Dra av 20 procent så tror jag att vi är nära.

Box kommer förmodligen att hamna under 20 000 euro för en hyfsat utrustad version.

BMW

Det fanns inga tecken på Neue Klasse i Peking, men den kommer ändå inte att debutera förrän 2027. Men den redan mycket framgångsrika i4-modellen har fått några mindre uppdateringar. Två nya färger kommer att synas på vägarna, Cape York Green och Fire Red, samtidigt som BMW har tonat ner grillen, rullat ut nya fälgar och uppdaterat infotainment till BMW OS 8.5. Nya LED-lampor framtill och möjlighet till laserljus baktill är också några av de exteriöra uppdateringarna.

Det finns några små designförändringar på insidan också om man tittar noga, men drivlinan är densamma som tidigare med i4 M50 på toppen med 544 hk och fyrhjulsdrift.

Men en ny modell har smugit sig in i sortimentet. BMW i4 xDrive40, som placerar sig under i4 M50, har två elmotorer och fyrhjulsdrift, 401 hk och ett vridmoment på 600 Nm, vilket gör den snabbare än i4 eDrive40. 0–100 km/h tar 5,1 sekunder, en halv sekund snabbare. Räckvidden är angiven till 444–548 km. Något mer än i4 M50.

Mercedes-Benz G-Klasse

I 45 år har Geländewagen varit ett begrepp som de flesta begriper sig på. Robusta, om än ålderdomliga, terrängfordon med fyrhjulsdrift, enorm dragkraft och otrolig bensinförbrukning. Med den nya eldrivna Geländewagen behöver du inte oroa dig för det sistnämnda.

Vi talar om allroundprestanda här. Den eldrivna Geländewagen är precis tillräckligt fyrkantig för att behålla sin distinkta karaktär, men samtidigt har den finslipats och förfinats ytterligare, fortfarande på en ram men med en modern drivlina. Vi talar om ett 116 kWh-batteri som räcker 473 kilometer enligt WLTP-standarden och 200 kW snabbladdning. Fyra elmotorer är placerade på axlarna nära hjulen och kan styras oberoende av varandra för bättre framkomlighet. Detta resulterar i en del udda funktioner som G-Turn, där bilen kan svänga 360 grader.

Självklart får G-Klass ett adaptivt chassi med lågväxel och en markfrigång på upp till 25 cm, ett vadningsdjup på 85 cm och möjlighet att ta sig fram i sidolutningar på upp till 35 grader. Interiören är toppmodern med Mercedes Mbux-infotainment, med en separat offroad-meny för terrängkörning.

Vi har inte hört talas om någon AMG-version ännu, men en G580 med 588 hk, 1164 Nm vridmoment och 0–100 km/h på 4,7 sekunder är det knappast någon som skulle sakna mer kraft i alla fall.

Mini

Foto: Mini

Vi har skrivit om den här tidigare, men nu är Mini Aceman äntligen klar. Det är en femdörrarsversion, fortfarande kompakt, som placerar sig mellan Mini Cooper SE och den större Countryman. Bilen kommer att finnas i två versioner, Aceman E och MINI Aceman SE, med batterier på 42,5 kWh och 54,2 kWh. Detta ger en räckvidd på upp till 310 km för Aceman E och 406 km för Aceman SE.

Aceman E får en elmotor med 184 hk, som ger en acceleration från 0 till 100 km/h på 7,9 sekunder och en topphastighet på 160 km/h. Aceman SE har en högre effekt (218 hk), vilket ger en 0–100 km/tim på 7,1 sekunder och en topphastighet på 170 km/tim. Snabbladdningen anges till 75 kW för Aceman E och 95 kW för Aceman SE.

Bilen är 407 cm lång och har fem dörrar, bagagevolymen varierar mellan 300 och 1 005 liter och interiören har en rund OLED-skärm. Aceman kommer att kunna beställas under försommaren med leverans mot slutet av året.

Smart

Foto: Smart

Det är ännu inte klart när Concept #5 kommer, men den ser onekligen så cool ut att vi hoppas att det inte dröjer alltför länge. Med högre markfrigång och robusta detaljer är vi nästan garanterade fyrhjulsdrift. Den kommer att laddas snabbt. Med 800 V-teknik fylls batteriet, som uppges vara på 100 kWh plus, snabbare än i någon annan Smart. Räckvidden uppges vara mer än 550 kilometer, och Smart-folket talar om en AI-assistent, två OLED-skärmar och värme, ventilation och massage i sätena.

Concept #5 kommer att presenteras i sin slutgiltiga form någon gång under andra halvan av 2024.

Toyota

Efter några barnsjukdomar som sedan dess har åtgärdats har Toyotas enda elbil blivit en försäljningssuccé i Norden. Bilen med det klumpiga namnet bZ4X säljer bra och är populär hos allt från småbarnsfamiljer till taxichaufförer som vill ha ett problemfritt bilägande. Men särskilt sexig är den inte.

Det är faktiskt bZ3C som syns på bilden ovan. En femdörrars elbil med coupésiluett som är ungefär lika stor som en Tesla Model 3. Fast med en mycket mer praktisk baklucka. Ännu mer praktisk är bZ3X som bygger på samma plattform. Men med en högre taklinje och fokus på innerutrymmet. Tänk Tesla Model Y så förstår du vilken typ av bil vi pratar om.

Volkswagen

Foto: Volkswagen

Än så länge är ID.Code bara ett koncept, men ett sexigt sådant. Det talas om att ID.Code är avsedd för den kinesiska marknaden, och att den kommer att vara en av 16 nya elbilar i ID-familjen under de närmaste åren. Den liknar ingenting som Volkswagen har tillverkat tidigare. Med markfrigång och en lång coupélinje till ett måttligt bakre överhäng med en kombibacklucka pratar vi crossover mer än SUV.

Var, när och om är frågor som ingen kan svara på ännu. Men det ser ut som att Volkswagen menar allvar med elbilssatsningen, åtminstone på världens största marknad för elbilar.

Läs vidare
Exit mobile version