2021 års Tesla Model S får aktiv brusreducering

Teslas 2021-modeller är inte bara snabbare än blixten, de får ett saftigt ljudsystem med aktiv brusreduktion.

2021 Tesla Model S interior 1022x681 1

Tiden går, men Model S består. Den populära premium-sedanen har hållit igång sedan 2012, men Tesla hittar ständigt på nya sätt att finputsa och förbättra den, antingen med längre räckvidd och högre prestanda eller nya funktioner. Och till modellåret 2021 snackar vi om en rejäl överhalning!

2021 Tesla Model S. (Foto: Tesla)

Den nya värsting-modellen Plaid får ungefär 1 000 hästkrafter och gör 0–100 på 1,99 sekunder. Som om inte det vore nog kommer det en ännu värre Plaid+ med ännu snabbare acceleration och längre räckvidd – förmodligen med nyutvecklad batteriteknik ombord. Termen ”Plaid” kommer från den klassiska sci-fi-komedin ”Spaceballs” och beskriver en hastighet som är högre än ljusets – och ännu snabbare än ”Ludicrous Speed” som kommer från samma film.

Läs också Snabbaste Teslan hittills! Det enda som är snabbare än Ludicrous är Plaid ...

Förutom Plaid-versionerna finns det också en ”vanlig” Model S och X med flera uppdateringar både på in- och utsidan. Designen har fått en efterlängtad ansiktslyftning och ser definitivt mer aerodynamisk ut. Ändå är det inuti som vi hittar de största och mest intressanta nyheterna.

Futuristisk interiör

Tesla har redan fått en hel del kommentarer och spekulationer om den flygplansroder-liknande ratten, så den ska vi inte gå in på i detalj här. Däremot är det intressant att titta närmare på det nya infotainment-systemet som sitter i Model S och X!

2021-modellerna får en ny 17-tums liggande huvudskärm, plus en separat skärm för den främre instrumentpanelen. Dessutom finns det en separat pekskärm i mittkonsolen för baksätespassagerarna. I bilen finns också en separat gaming-PC med 10 teraflops processorkraft och en möjlighet att ansluta trådlösa spelkontroller! Med andra ord är det fritt fram att spela spel eller roa sig med annan multimedia när man är ute och åker.

Potent stereo med aktiv brusreducering

Nyheterna från Tesla bjuder också på intressant läsning för oss ljudfanatiker: Model S och X får nya ljudsystem, med hela 22 högtalare och 960 watts förstärkareffekt! Det lär vara tillräckligt för att ge både förare och passagerare ett häftigt ljud. Inte nog med det – ljudsystemet ska också vara utrustat med aktiv brusreducering.

2021 Tesla Model S får aktiv brusreducering genom högtalarsystemet. (Foto: Tesla)

Teslas modeller anses inte vara de tystaste elbilarna på marknaden, framför allt Model 3 har fått utstå en del kritik för vind- och vägbrus. Vissa ägare har gått så långt att de har lagt till extra ljuddämpning (skum- och asfaltmattor osv.) för att bli av med det. Sådana ingrepp kostar naturligtvis en del extra, plus att det gör en redan tung bil ännu tyngre. Inte särskilt effektivt.

Med hjälp av aktiv brusreducering kan man däremot åstadkomma mindre brus och bättre körkomfort – utan att det väger mer.

Det nya ljudsystemet och infotainment-systemet är standardutrustning i års 2021 Model S och X. Tesla är för närvarande förtegna om vilken teknik de använder, men vi antar att ljudsystemet motverkar och minskar brus utifrån genom att helt enkelt mäta ljudförhållandena och skicka ut omvända ljudvågor i kupén. Om du tycker att den här tekniken låter bekant så beror det på att den används i brusreducerande hörlurar som exempel Sony WH-1000XM4 och Bose NC700.

Den aktiva brusreduceringen kan säkert göra nytta när du susar ner på tyska Autobahn i din nya Plaid+. Vem vet, den kanske till och med tar bort ljudet från tutande medtrafikanter?

 

Läs vidare
Exit mobile version