Jaguar Land Rover använder helt ny brusreduceringsteknik för att få bort oönskat brus som sprids från omgivningen genom karossen och däcken. Vägbrus hör nästan till det förflutna, om vi ska tro på pressmeddelandet från Silentium och Jaguar Land Rover.
Tekniken heter Active Road Noise Cancellation och används i nya Jaguar F-PACE, Jaguar XF och Range Rover Velar. Den reducerar de starkaste brustopparna med 10 dB och den allmänna bullernivån med 3–4 dB. Det blir som att sänka nivån på ljudsystemet i bilen med ”fyra steg”, hävdas det. Reduceringen tar främst hand om lågfrekvent brus under 300 Hz och ska enligt Jaguar Land Rover förhindra körtrötthet på längre resor.
Tystnad ger säkrare körning i Jaguar och Land Rover
Trötthet bakom ratten försämrar uppmärksamheten och reaktionshastigheten med 16,72 procent enligt en studie. Att minska oväsen inuti bilen ska lösa detta.
Vi skulle också vilja tillägga att en tyst kupé är en bra utgångspunkt för fina musikstunder med bilstereon!
Silentium övervakar varje hjul
Active Road Noise Cancellation, som använder sig av Silentiums Active Acoustics-teknik, har sensorer på varje hjul för att kontinuerligt övervaka vägvibrationer. Sedan skapas en signal i motfas, så att bruset sänks markarna för personerna som sitter inuti bilen. Allt detta sker i realtid och minskar både konstant brus från ojämna vägar och plötsliga ljud från gupp och hål i vägen.
Ljudsystem från Meridian
Motfasljudet spelas upp genom ljudsystemet från Meridian och bilen registrerar automatiskt var någonstans det sitter personer och optimerar brusreduceringen för dem.
Nya Jaguar F-PACE och Range Rover Velar har också fått så kallad Engine Noise Cancellation, vilket även tar bort brus från motorljud.