ODEON Oslo IMAX

IMAX är maxat!

Om du har en möjlighet så se till att ditt nästa biobesök blir till IMAX-bio. Du kommer inte att ångra dig.

Odeon imax

– Wow! Tenet ska helt klart upplevas i IMAX-format, utbrister Audun.

Vi befinner oss i IMAX-salongen på biografen ODEON i Oslo. Den senaste, största och snyggaste biosalongen som vårt grannland har att erbjuda. Och vilken film är väl bättre att testa IMAX med än Christopher Nolans senaste mästerverk, Tenet?

På rad 8 sitter vi i bekväma recliner-fåtöljer. Här kommer vi definitivt nära inpå handlingen. Den enorma IMAX-bilden fyller hela synfältet utan att den känns för nära. Man kan flytta blicken och uppfatta även minsta lilla detalj i den komplexa handlingen. Bildens kontrast och svärta är helt enkel läcker.

Och så ljudet. Ljudet! Precis som bilden finns det en helt annan tyngd och storlek i ljudet i IMAX-salongen.

Audun Hage är beredd på häftiga IMAX-upplevelser. Foto: Geir Nordby, L&B

Grymmaste biokänslan

Vi på Ljud & Bild pratar ofta om ”äkta bioupplevelser hemma”, speciellt när vi testar en tung hemmabioförstärkare eller högtalare som är riktiga krutpaket. Bio är ju fortfarande referensen för hur bra filmupplevelser kan vara! Det är något speciellt med bildens och ljudets dimensioner som man bara får i en riktig biosalong. Atmosfären i en stor biograf är också något helt speciellt. Men så finns det en del biografer som är häftigare än andra.

Med en budget på 600 miljoner kronor rymmer biografkomplexet i Oslo så många som 14 biografer, där flaggskeppet är en IMAX-salong med en gigantisk skärm på 25 x 15 meter. Eller för TV-intresserade: 1 150 tum på diagonalen! Det är samma yta som fler än trehundra 65-tums TV-apparater!

Även i Sverige finns IMAX i Solna och i Göteborg, och i Danmark finns det i Köpenhamn. Filmupplevelsen ska vara snarlik oavsett i vilket land man går på en IMAX-bio eftersom salongerna byggs efter exakta specifikationer. IMAX egna installatörer är också inblandade i byggprocessen.

Två enorma laserprojektorer

IMAX-salongen i Oslo har inte en utan två laserprojektorer i 4K-upplösning. Med 3D-film visar de var sin halvbild, så att bildens ljusstyrka inte minskar. Det speciella är att båda två används även med 2D-material. Då visar en projektor huvudinnehållet medan den andra bara används för att återge HDR-ljuseffekter. Sådant blir det rejäl ljusstyrka av!

Om du funderar på om du kan installera en IMAX-laserprojektor hemma …

12 kanaler med ljud

Med objektbaserade ljudformat som Dolby Atmos på allas läppar – ett ljud som har upp till 128 kanaler fördelade på 64 högtalare för att kunna placera objekt i ett tredimensionellt rum – skulle man kunna tro att IMAX följde samma princip. Men nej, här fördelas ljudbilden på 12 traditionella ljudkanaler: 7 placerade i den vanliga konfigurationen en bit ovanför öronhöjd och 5 i taket. Och om du undrar om det räcker för att ge en heltäckande ljudupplevelse så är vårt svar ett rungande Ja! Mer om detta lite längre fram.

IMAX har tolv ljudkanaler och behöver en potent rigg med förstärkare. Foto: Geir Nordby, L&B

En fördel med IMAX mot DTS- och Dolby-system är att alla kanaler rymmer hela det hörbara frekvensregistret, till skillnad från de andra formaten som skickar all bas till en separat subwooferkanal. IMAX har också subwoofrar, men här har alltså filmskaparna en möjlighet att lägga in ännu mer basljud i varje kanal – så att ett gevärsskott som smäller till bakifrån hörs i sin fullständiga form därifrån det kommer.

Näst bästa salongen

För att kunna jämföra IMAX-upplevelsen med ”det näst bästa” fick vi först se Tenet i den bästa ”vanliga” salongen. Det är en VIP-salong med amerikansktillverkade recliner-fåtöljer och gott om plats för benen.

VIP-salongen är ganska intim, den har bara 72 platser och ett Dolby Atmos-ljudsystem med 64 högtalare plus två subwoofrar. Men eftersom Tenets IMAX-ljudspår inte kan omkodas till Dolby Atmos får vi nöja oss med 5.1-versionen. Inga takhögtalare körs, med andra ord.

ODEON har en trevlig bar, här får man dessutom ta med sig sitt glas in i VIP-salongen. Foto: Geir Nordby, L&B

VIP-upplevelsen

Bildkvaliteten är mycket bra. Det är också bra dynamik i ljudet, det dundrar rejält i öronen när skotten avfyras på Nationaloperan i Ukraina. Och det är väldigt gott om krut i subwoofrarna, så vi hoppar till i fåtöljerna när hela operan exploderar!

Dialogen är tydlig, som man förväntar sig av ett bra biosystem. Det är bara det att rösterna ligger väldigt högt upp i ljudbilden. Skärmen är nämligen inte perforerad, för att ge så bra ljusflöde från projektorn som möjligt. I stället är centerhögtalaren placerad ovanför bilden, vilket gör att ljudet från dialogen inte kommer direkt från mitten av bilden, utan ovanifrån.

Mediespelaren i kontrollrummet har ett enkelt men funktionellt gränssnitt. Press play! Foto: Geir Nordby, L&B

Sedan har vi ju det faktum att vi inte får någon riktig tredimensionell ljudbild med ljud uppifrån. Utom dialogen då. Det får man däremot med filmmaterial som har Dolby Atmos-ljudspår – vilket ju faktiskt gäller för de flesta filmer som visas i den här salongen.

Vi fick se en Atmos-demofilm för att få den riktiga tredimensionella känslan och då öppnade ljudbilden upp sig en hel del. Vi undrar dock fortfarande om rummet kan vara lite för mycket dämpat, för det finns inte jättemycket luft och detaljer i diskanten. Visst, det låter bra – och antagligen bättre än i de flesta andra biografer. Men vårt jobb är att vara petiga, annars är det ingen poäng.

ODEON i Oslo kostade 600 miljoner norska kronor att bygga och har så många som 14 salonger. Foto: Geir Nordby, L&B

Det är IMAX som gäller!

Då är det dags för den stora salongen. Teknikern snurrar igång Tenet på IMAX-projektorn. Och då är det bara att spänna fast säkerhetsbältet …

– Jädrar, det här var något helt annat! En sådan ljudbild! Här snackar vi ljud i stor skala och alla föremål i ljudbilden kommer från där de ska, utbrister Geir extatiskt.

– Här sitter högtalarna där de ska: bakom filmduken, bekräftar Audun.

Detta innebär att ljudet kommer direkt tillsammans med bilden, perfekt synkroniserat med handlingen. Det finns också en helt annan kraft och dynamik i centerkanalen här. Dialogen är stark och tydlig och skiljer sig tydligt från resten.

Krut

Och en sådan bas! Här är det ett helt annat ljudtryck än i VIP-salongen. Det känns som om hela salen skakar när konserthuset exploderar i Tenet.

Förutom att takkanalerna bidrar till det holografiska halvklotet av ljud ovanför och runt oss är det definitivt en fördel att alla kanaler återger hela frekvensregistret. Det blir ett helt annat tryck i skotten bakifrån än i VIP-salongen.

Tenet har en massiv, stor och närgången ljudbild, säger Audun. Det kräver en hel del av ljudanläggningen att behålla fattningen och ha tillräckligt med kraftresurser för ljudeffekterna.

Ludwig Göranssons musik ligger hela tiden i bakgrunden och bygger upp stämningen och ljudsystemet har tillräckligt med resurser för att skilja de små, delikata detaljerna från explosioner och skottlossning.

Tenet är en film som suger in dig i handlingen och som verkligen visar vad IMAX-biografen går för. Foto: Geir Nordby, L&B

Fyller synfältet

IMAX-salongen kändes väldigt stor när vi kom in i den, men så fort belysningen dämpas ger den en fascinerande intim filmupplevelse.

Det är nästan ofattbart hur mycket ljus som reflekteras tillbaka från jätteduken. De dubbla laserprojektorerna gör definitivt sitt, vi börjar ana vilka krafter som behövs för att kasta så mycket ljus över ett så stort område. Vi är glada för att det inte är vi som får elräkningen!

Trots det enorma formatet är bilden skarp och detaljerad, vi kan verkligen se hur svetten sipprar fram ut porerna på John David Washington som spelar huvudrollen.

Släpp gisslan! Foto: Geir Nordby, L&B

För högt ljud på bio?

Den senaste tiden har vi med jämna mellanrum hört att folk tycker att ljudet är för högt på bio. Vi frågade Jon Einar Sivertsen, kommersiell chef för Odeon-biografen, hur de ställer sig till besökare som klagar på för högt ljud.

– Det är framför allt regissören som bestämmer filmens ljudnivå. I princip ska vårt system vara inställt på referensnivå, så biobesökarna får uppleva ljudet som det är tänkt. Med det sagt lyssnar vi på folk och tar dem på allvar. Nyligen har vi till exempel sänkt ljudnivån på Tenet med 3 dB eftersom en relativt stor andel besökare tyckte att den var för hög. Då lyssnar vi.

Han fortsätter med att förklara att det är svårt med ljudnivån. Om 5 procent klagar över att ljudet är för högt så kan det vara lika många som tycker att ljudet är för lågt. Och 90 procent som tycker att det är alldeles lagom. I sådana fall låter de ljudnivån vara som den är.

– Man kan ju inte sänka ljudet för mycket heller, för då här man plötsligt inte dialogen tillräckligt klart. Det är en hårfin balans, som regel låter vi ljudnivån vara där den ska. Det är så filmen är tänkt att upplevas av filmskaparna.

Det bör påpekas att den demo som L&B fick med Tenet gjordes efter ovan nämnda sänkning av ljudnivån. Och den kan nog ha varit förnuftig, för vi tyckte inte att ljudet var för lågt. Och inte för högt heller. Det var precis lagom, varje örfil vi fick träffade precis lagom hårt – mitt i planeten!

Veva igång filmen! Foto: Geir Nordby, L&B

Slutsats: Välj IMAX-upplevelsen!

Efter att ha fått dagens dos actionfilm är saken helt klar: om du har en möjlighet att välja IMAX nästa gång du går på bio så gör det. Du kommer inte att ångra dig. Ja, det kostar en hel del extra (ungefär 250 kronor). Men om du är som de flesta och inte går på bio särskilt ofta så gör det ordentligt när det väl blir av. Det är ett lågt pris att betala med tanke på mervärdet du får i form av upplevelser.

Och så känns det helt rätt att stödja sin lokala bio. I dessa tider kan man aldrig vara helt säker på att den finns kvar nästa gång man behöver den.

 

Vad är IMAX?

IMAX är ett filmformat och varumärke som ägs av det kanadensiska företaget IMAX Corporation.Den ursprungliga IMAX-standarden använder 70 mm-film som visas horisontellt genom projektorn. Tekniken ger en bildyta som är nio gånger större än 35 m-formatet och tre gånger större än äldre 70 mm-film som snurrar vertikalt. IMAX-tekniken kräver särskilda IMAX-kameror.

2008 kom de första digitala IMAX-projektorerna.

Det typiska bildförhållandet på bio är bredformat, i allt från 2,1:1 till 2,39:1, men IMAX har en högre bild i formatet 1,43:1. Det är bara lite bredare 4:3-bilden som äldre TV-apparater hade och har plats för mer information på höjden – och fyller därför en ännu större del av väggen med bild så att publiken sugs in i handlingen ännu mer.

IMAX har också sitt eget ljudformat som har tolv kanaler. Varje kanal har ett fullt frekvensomfång och det finns ingen särskild subwoofer-kanal (LFE) – även om IMAX-biografer använder subwoofrar också.

Läs vidare
Exit mobile version