TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Maserati GranCabrio Folgore

Kanske den vackraste elbilen hittills.

Av / 2024-04-18 - 15:05
Maserati GranCabrio Folgore

Maserati har kapat taket på GranTurismo, och jösses vad vackert det blev. GranCabrio är en 2+2 baserad på GranTurismo och är en fyrsitsig bil med ett tygtak som fälls snyggt bakom sätena när man trycker på knappen.

Taket kan fällas och döljas under kåpan på 14 sekunder, och med elmotorer fram och bak är allt du hör luftens sus över den öppna cabrioleten. Taket kan stängas om det börjar regna, i hastigheter upp till 50 km/h.

GranCabrio Folgore har samma drivlina som GranTurismo Folgore.

Blixtsnabb

GranTurismo Folgore cab 1
Foto: Maserati

Det innebär 761 hk från två elmotorer med ett sammanlagt vridmoment på 1350 Nm, vilket ger bilen fyrhjulsdrift, och en hisnande prestanda där 0-100 km/h tar blixtsnabba 2,8 sekunder. Topphastigheten är begränsad till 290 km/h.

Snabbladdning

GranTurismo Folgore cab
Foto: Maserati

GranCabrio Folgore har ett 92,5 kW-batteri som tar upp till 270 kW laddning och kan laddas med en hemmaladdare på upp till 22 kW. Precis som GranTurismo är även GranCabrio utrustad med 800-voltsteknik, vilket innebär att man kan ladda i 18 minuter på en snabbladdare för att öka från 20 till 80 procents batterikapacitet.

Annons

Maserati anger räckvidden till 443 kilometer och förbrukningen från 17,0 till 23,3 kWh/100 km.

GranTurismo-Folgore-cab-5 GranTurismo-Folgore-cab-6 GranTurismo-Folgore-cab-4 GranTurismo-Folgore-cab-2
<
>
Foto: Maserati

Sonus faber

Tygtaket finns i flera färger. Liksom bilen, som även kan kläs i allt från tyg, denim och läder interiört. Den finns också med en Sonus faber ljudanläggning med 19 högtalare, vilket gör att alla fyra kan höra musiken lika bra.

Bagageutrymmet på 151 liter har knappt plats för ett par weekendväskor för två, men det här är knappast den bil man väljer för de långa semesterresorna med barnen i baksätet.

GranTurismo Folgore cab 3
Foto: Maserati

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Är ny kinesisk elbil snabbast i världen?

Suzuki och Toyota samarbetar kring el-SUV

Batmobilen är till salu

Ioniq 7 blir Ioniq 9 - här är bilderna

Audis eldrivna kombi avtäckt - kommer 2025

Avtäckt: Folkets SUV Skoda Elroq

700 km räckvidd!

Bättre Teslabatterier kommer 2026

Nya Peugeot E-408

Kompakta Skoda Elroq redo för den svenska marknaden

Dyr el-MTB ska matcha dyr el-SUV

Elsparkcykel för terrängen

Ljud & Bild