När det gäller att servera äkta 4K-upplösning med fantastisk bildkvalitet är Sony den solklart mest aggressiva projektortillverkaren. Med undantag för JVC DLA-Z1 för snudd på en halvmiljon är Sony faktiskt ensamma på marknaden, och förra året nådde de milstolpe genom att för första gången erbjuda äkta 4K för under 50 000 kronor. Detta i form av projektorn VW260ES.
Eftersom Ultra HD-upplösning för länge sedan har blivit standard på TV-fronten kan det verka konstigt att projektortillverkarna inte har lyckats med samma sak. Men det handlar om fysik, för en projektor är mycket mindre än en TV, och det gäller även bildpanelen. Att göra en 4K-panel tillräckligt liten för att passa in i en hemmabioprojektor har visat sig vara en enorm utmaning, och ännu så länge har alltså Sony i praktiken marknaden för sig själva (nej, vi betraktar inte ”pixelskiftare” som äkta 4K-projektorer).
Världens billigaste 4K med laser
Vilket leder oss till en annan milstolpe, nämligen VW760ES. Detta är nämligen världens billigaste – och minsta – 4K-projektor med laserljus! Lamptekniken som sitter i världens bästa bioprojektorer. Så även om 150 000 kronor är svindlande mycket pengar för de allra flesta av oss så är det ingenting jämfört med ovan nämnda JVC DLA-Z1 eller Sonys dubbelt så dyra flaggskepp VW5000 som kostar 800 000 kronor! Ska du ha en 4K-laserprojektor med DLP? Då blir det 1,5 miljoner, tack – och gott om plats!
Hur fungerar laser?
De flesta av dagens projektorer har en kvicksilverlampa (UHP) som ljuskälla. Den återger hela det synliga färgspektrat (vitt ljus), som sedan ett färgfilter bryter upp i primärfärgerna röd, grön och blå. Laser fungerar annorlunda. I VW760:s fall finns en blå laser som ljuskälla, som sedan skickar ljuset in i ett fosforfilter. Detta skapar rött och grönt ljus, och ihop med den blå lasern får man primärfärgerna. Snitsigt!
En fördel med laser jämfört med traditionella UHP-lampor är ett mycket större färgdjup. En laserprojektor har mer energi i färgerna och kan därför åstadkomma en mycket större färgrymd, och är också den enda typen som kan återge nästan hela färgrymden i HDR-material (DCI-P3). Med andra ord: för de djupaste och mest spektakulära färgerna i hemmabion är det laser du ska ha.
En annan viktig fördel med lasertekniken är att den behåller sin ljusstyrka. Faktiskt i många tusen lamptimmar (ca 20 000), att jämföra med en halvering av ljusstyrkan efter ungefär 1 000–2 000 timmar i vanliga lampor. Rent ekonomisk är detta ett dåligt argument för att lägga 150 000 kronor på en projektor i stället för 50 000 eller 70 000 kronor, eftersom en ny lampa trots allt bara kostar ett par tusenlappar. Men i permanenta installationer och för amatörbiografer och halvprofessionella anläggningar som används mycket så slipper man besväret med konstanta lampbyten och de omkalibreringar som behövs med jämna mellanrum i takt med att lampan degraderas – och måste göras om när lampan byts ut. En nästan underhållsfri projektor är guld värd i många situationer.
Laserljus har också en potential att ge mycket större ljusstyrka, något som Sony inte minst har visat med flaggskeppet VW5000 som har hela 5000 lumen. Men det kostar energi att göra en kraftig laser och det krävs enormt med kylning. För att få ner storleken på skalet till en praktisk storlek, och ge ett lågt fläktljud, har VW760ES en ljusstyrka på 2 000 lumen. Det är fortfarande 500 mer än lillebröderna, vilket märks särskilt när man tittar på HDR-innehåll, men är också en fördel i allmänhet eftersom det ökar kontrasten mellan mörkt och ljust.
Direkt ur kartongen
Det är få andra projektorer som jag haft lika höga förväntningar på, så det tog inte många minuter från det att jag kom in genom dörren tills den hade tagit plats i testrummet. Och med handen på hjärtat kan jag säga att jag aldrig har sett en bättre bild direkt ur kartongen.
I Cinema Film 1-bildläge är Alien: Covenant-bilden på 4K Blu-ray något av det bästa jag har sett. Mörka scener ute i skogen på natten, och inne i rymdskeppet, återges med tjusig svärta och samtidigt med oerhört bra smäll i ljusa föremål. Och det finns inget med färgerna som verkar vara felkalibrerat. Ansikten är naturliga och i den mest ikoniska scenen när rymdvarelsen kommer ut genom ryggen på en i besättningen, finns det tre ansikten med olika hudfärger: färgad, vit – och likblek. Plus en hel del blod. Alla nyanser framträder briljant med Sony-projektorn, som dessutom återger alien-fripassageraren precis som vi tänker oss att den ska se ut – även om vi har ont om naturliga referenser för att jämföra med.
Projektorn verkar helt enkelt optimal från början. Till skillnad från Sonys billigare 4K-projektorer, där skuggiga områden växer igen med dålig detaljnivå på grund av ”black crush” som måste kalibreras bort. Den här gången känns det nästan inte som om det är någon idé att ringa vår kalibreringsexpert Gorm Sørensen.
Kalibrering
Jag sade nästan. För vi ska naturligtvis se om det går att klämma ut lite till ur den här krabaten. In i testrummet träder Gorm, som med sig i bagaget – förutom kunskap – har mätutrustning som kostar avsevärt mer än projektorn vi testar.
Till skillnad från vad det såg ut som uppmäter vi faktiskt lite ”black crush”. Vi vill kalibrera mot gamma 2,4 vilket ser mest naturligt ut i ett mörkt rum. Här är projektorn för mörk (gamma 2,55), så vi måste vrida upp projektorns ljusstyrka ända till 53 för att se något alls i svart. Det är inte alls lika illa som i de billigare VW260 och VW360, men tillräckligt för att göra Gorm missnöjd.
Bränner ut i vitt
En annan sak vi lägger märke till är att projektorn klipper högdagrar om man inte ändrar Dynamic Range till ”Full”. Det skulle ge helt fel återgivning av svart, så det gör vi inte. Vilket i sin tur innebär att om det fanns några ljusa detaljer mot vitaste vitt så skulle de bränna ut. Till exempel i moln. I praktiken lär det inte bli några problem, eftersom vanlig video inte ska ha någon information där projektorn klipper (steg 237 på gråskalan). Men det är lite märkligt.
Perfekt färgrymd
Bortsett från den här lilla egenheten är projektorn helt sjukt korrekt direkt ur kartongen. Deltaavvikelsen, alltså hur felaktig färgåtergivningen är i förhållande till färgrymden, måste vara under 3 för att uppfylla THX- och ISF-specificering. I en perfekt värld siktar man på 1. Sony-projektorn har maximal avvikelse på 0,75 och genomsnittlig färgavvikelse på 0,38! Utan kalibrering. Projektorn följer färgrymden i testbilderna perfekt hela vägen. Detta måste vara det bästa vi har sett!
”Ta en titt på rödfärgen där. Se hur enhetligt den är!” utbrister Gorm. Han är den enda jag känner som kan bli så entusiastisk över en färgtestbild.
En ny testbild: ”Den här kontrasten och skärpan som vi ser i den här bilden – den är himmelsk!”
Färgrymden är med andra ord onödig att kalibrera. Däremot finns det lite att justera i själva färgtemperaturen. När allt är kalibrerat återstår att aktivera dynamisk kontrast. Som i detta fall är inte är en iris, utan helt enkelt en direkt dämpning av laserljusets styrka i mörka scener. Med andra ord ingen mekanik som kan förorena ljuset. Dessutom sätter vi på så kallad ”Reality Creation”, som är Sonys metod att framhäva detaljer och som dessutom på bästa möjliga sätt försöker skala upp lägre HD-upplösningar till 4K. Effekten av detta hålls på måttliga nivån 20 för att minimera skärpeartefakter.
Bildkvalitet efter kalibrering – snurra filmen!
När vi tar en ny titt på Alien: Covenant ser vi att vi har fått ut ännu mer kvalitet ur bilden efter kalibreringen. Speciellt utomhusscenerna i mörker avslöjar fler detaljer i de mörka områdena. Kontrasten mellan mörkt och ljust – när rymdskeppet exploderar mot en mörk bakgrund – har ökat. Bilden är ännu mer realistisk. Att färgtemperaturen är mer korrekt är också bra, men jag måste erkänna att detta i sig inte var det som påverkade upplevelsen mest. Det gjorde däremot den ökade detaljeringen i skuggiga områden, korrekta ljusstyrka och kontrast, samt en välbalanserad Reality Creation-inställning.
Bilden är faktiskt så skarp och ljusstark att det nästan känns som om sitter och tittar på en 140-tums TV! Bortsett från att rastermönstret skulle ha synts mycket tydligare på en sådan stor skärm eftersom TV-apparater har större avstånd mellan pixlarna. Med VW760 ser vi knappt en enda pixel. Svärtan är också helt jämn, vilket man inte kan säga om LCD-skärmar. Det enda man inte får är den oändligt djupa svärtan som OLED-tekniken har – hur mörkt du än lyckas göra rummet – och ljusstyrkan i vitt som är ännu mer koncentrerat på en TV av hög kvalitet.
HDR – stort dynamiskt omfång
Vår film är som nämnts av typen 4K Blu-ray och har därför HDR – större dynamiskt omfång – vilket i praktiken innebär att vissa områden är ännu ljusare än vad som definieras som vitt. Vi har tidigare varit skeptiska mot HDR i projektorer eftersom de inte har dynamisk bakgrundsbelysning, som i en TV, och därför inte har ett tillräckligt stort kontrastomfång. Resultatet är att filmens allmänna ljusstyrka sänks för att se till att det finns ett överskott till de extra HDR-ljuseffekterna. Bilden blir med andra ord för mörk.
Men Sony VW760 har ett knep. Det finns en funktion som höjer kontrasten i HDR-material. Det betyder att man kan göra scenerna lika ljusa som med icke-HDR-material. Då tappar man mycket av de extra ljuseffekterna, men kan fortfarande utnyttja den betydligt större färgrymden i HDR-materialet. Resultatet är att färgerna blir ännu djupare och mer tredimensionella. Sony-projektorn är ganska så grym på det här krossar sina lillebröder VW260 och VW360. Och även JVC DLA-X7900, som vi också har fått in (test är på gång). Eftersom VW760 har lite extra ljusstyrka i förhållande till JVC-projektorn och även VW360, kan man sänka HDR-kontrasten till 80 procent utan att förlora alltför mycket ljusstyrka i filmen, och på så sätt faktiskt ha lite ljusöverskott kvar till HDR-materialet. Då får man ännu mer tryck och tredimensionalitet i bilden.
Full HD
Men film är inte bara Ultra HD. Det är fortfarande så att det allra mesta man tittar på är i vanlig HD. Så hur ser VW760 ut med vanlig Blu-ray? För ändamålet har vi science fiction-filmen Interstellar, som också har sagolika mörka scener utöver dagsljus och en genomgående naturlig bild. Sony-projektorn ser också mycket bra ut med vanligt HD-material. Men det gör även JVC DLA-X7900 och Sony VW360 när de är kalibrerade, båda dessa kostar 70 000 kronor. Faktum är att skillnaderna är marginella på vår duk, som mäter 330 centimeter på bredden och 140 tum på diagonalen. Visst har VW760 lite mer ljusstyrka, men det är inte något som utmärker sig med en vanlig Blu-ray-film. Den har bättre kontrast och ljusstyrka än VW360, men är inte riktigt lika svart som X7900. Vi är på gränsen till att säga att det mest är en fråga om personlig smak, fast det lutar en smula åt VW760. Men så var det den där lilla detaljen med prisskillnaden …!
Slutsats
Sony VPL-VW760 är världens billigaste laserprojektor med 4K-upplösning. Fast priset på 150 000 kronor innebär att den inte är aktuell för särskilt många! För pengarna får man dock en nästan underhållsfri projektor som är snudd på helt perfekt kalibrerad direkt ur kartongen. 4K-filmer är knivskarpa på filmduken och med HDR-innehåll får man dessutom en utökad färgrymd som ger ett ännu större djup.
Med vanligt HD-material är det svårare att försvara prislappen, för då får man nästan lika bra bildkvalitet med andra projektorer som för under halva priset. Inte minst Sonys egen VW360 för 70 000 kronor. Har du däremot en jätteduk, minst fyra meter på bredden, så börjar det bli nödvändigt att ha VW760:s ljusstyrka. Speciellt om rummet inte är helt mörklagt.
Sammantaget är detta en kanonbra projektor som det kommer att bli väldigt tråkigt att behöva lämna tillbaka. Det enda som förstör stämningen är den förbaskade prislappen.
Filmduken är viktig!
Nej, det går inte bara att köpa vilken vit duk som helst och tro att allt blir perfekt. Det läggs ner mycket möda på att göra en perfekt filmduk, vilket Jon Eivind Lygren och resten av gänget på DreamScreen vet. Deras duk, som i senaste version heter V6, är akustiskt transparent men är till skillnad från andra akustiska dukar vävd med en mycket fin mönsterstruktur. I stället för ett fast och återkommande mönster som kan orsaka moiréeffekter har fibrerna ett kaotiskt, icke-upprepande mönster. Det ska göra V6 minst lika bra som andra icke-transparenta dukar i highend-klassen.
Jämfört med den förra V5-duken, som vi haft hittills i vårt testrum, har V6-mönstret blivit mycket finare, så att man mycket lättare ser skillnad på 1080p och 4K-upplösning. Samtidigt som den är lika akustiskt transparent som förut.
Vi har just bytt ut vår V5-duk mot en V6 och kan konstatera att bildkvaliteten är av högsta klass, samtidigt som vi fortfarande kan ha våra Procella-högtalare infällda i väggen bakom.
DreamScreens filmdukar går att köpa på hembiobutiken.se.
Läs också:
Skandinaviens största hemmabio
Test av tre soundbar-högtalare med Dolby Atmos