TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

: Sony RX10 III

Suverän superzoomkamera

Sony har tagit i allt de orkar och gjort den bästa superzoomkameran hittills.

Av / 2016-07-15 - 06:00
Sony RX10 III

Ljud & Bild tycker

  • Skarpaste 25x-zoomen hittills, avancerad 4K-video och hög bildkvalitet i en välgjord och vädertätad allroundkamera.
  • Autofokusen passar inte för actionbilder. Priset är högt och kameran är stor och tung.

Priset, storleken och komplexiteten gör knappast Sony RX10 III till förstahandsvalet för dem som behöver en allround-resekamera. Men för intresserade fotografer som behöver räckvidden som 25x zoom ger är det här kanske klassens allra bästa kamera.

För här är det inte bara bildkvaliteten som håller hög nivå.

Här får man nästan allt på samma gång eftersom Sony-kameran kombinerar en grym zoom med väldigt hög bildkvalitet och användarvänlighet. Största minuset är egentligen priset, som ligger på samma nivå som spegelreflexer och en del avancerade fullformatkameror. Som inte har 25x zoom, märk väl.

Det är just zoomen som är russinet i kakan. Som bekant är det en enorm utmaning att konstruera ett objektiv med så stor räckvidd – om man samtidigt ställer höga krav på bildkvalitet. Två gånger, tre gånger, till och med fem gånger zoom går att konstruera med slipade linser, avancerade kurvor och optiska beläggningar, så att man slutar med mycket hög optisk kvalitet. Men 25x zoom är en utmaning som slutar med en halvdan kompromiss där bekvämligheten med lång zoom övertrumfar bildkvaliteten.

Sony var därför förhållandevis måttfulla när de tillsammans med Zeiss skapade den fina 8,3x-zoomen i den första RX10 – som senare blev RX10 II.

Annons

Den tredje versionen, RX10 III (som i ”mark III”) ställer upp i samma klass som

Canon PowerShot G3X, Nikon DL 24–500 och Panasonic Lumix FZ1000. Tre kameror som har lika stor 1-tums bildsensor (13,2 x 8,8 mm) och mycket zoom.

 

Avancerad 4K-video

Detta är alltså den tredje utgåvan av RX10, som är nästan lika stor som en spegelreflex. Fast saknar utbytbar optik. Sony-kameran är dock en hel del mer avancerad än en spegelreflex och skiljer sig från sin föregångare (som fortfarande går att köpa) genom att den har 24–600 mm zoom med mycket bra ljusstyrka (f2,4–4,0) och optisk bildstabilisator. En superzoomversion av RX10 II, skulle man kunna säga.

Annars är det väldigt lite som skiljer de två kamerorna. Man får samma blixtsnabba bildhastighet med upp till 14 bilder/s, elektronisk slutare ner till 1/32 000 sekund och höghastighetsvideo med upp till 960 bildrutor per sekund för slowmotion. Videoegenskaperna passar erfarna fotografer utmärkt. Här finns nämligen 4K-video med 3840 x 2160 pixlar, stöd för professionella videoformat med bildprofiler som XAVC S och Slog2/3-gammaprofil. Lägg därtill hörlurs- och mikrofonkontakt så skapas en klar bild av en ytterst kompetent videokamera.

Precis som föregångaren RX10 II finns en utmärkt elektronisk sökare med 2,36 Mp-upplösning och en vridbar skärm (som inte är en pekskärm) med 1,2 Mp-upplösning. Ergonomin är som förväntat mycket bra, trots att kameran är stor och tung. En extra programmerbar funktionsknapp (C2) är placerad på toppen och den nykonstruerade zoomen har både zoom- och bländarring på objektivet. Fokusring finns också, samt en fokusknapp på sidan.

RX10 III är större och tyngre än den ser ut, mycket beroende på den kraftiga zoomen.  (Foto: Tillverkare)
RX10 III är större och tyngre än den ser ut, mycket beroende på den kraftiga zoomen. (Foto: Tillverkare)

Kameran har en praktisk funktion som underlättar att zooma in till full tele så att man får med allt på bilden. Sony kallar den för Zoom Assist och Canon har en liknande funktion i deras superzoomar. Du kan trycka på knappen så zoomar kameran ut till en bredare vinkel som visar utsnittet med vald brännvidd i ett ”fönster” i centrum, så att det är enklare att komponera bilden innan man trycker på utlösaren. Det fungerar utmärkt och är faktiskt en praktisk funktion som gör fotografering med längre brännvidd lite enklare.

Enkelt kan man däremot inte säga att menysystemet är. Eftersom kameran är så avancerad finns det många inställningar i skärmmenyerna. De är grupperade lite här och där, med flera alternativ så utspridda i menyerna att det blir många knapptryckningar för att nå exempelvis videoparametrar, exponering och ljusmätning. Sony behöver egentligen städa upp i menyerna i alla sina kameror, RX10 III är bara ännu ett exempel på hur oöverskådligt det kan bli när många funktioner ska få plats.

Det finns ingen pekskärm, vilket hade kunnat göra valet av fokuspunkter smidigare. Inte ens en styrpinne à la Nikon, i stället måste man trycka flera gånger för att ändra och flytta fokus i sökaren och på skärmen.

 

Bildkvalitet

Att 4K-videokvaliteten är knivskarp kommer inte som någon överraskning, eftersom kameran har samma bildsensor och processor som föregångaren. Det betyder enastående färgåtergivning och mycket fina brusegenskaper samt en knivskarp detaljering.

Den lilla bakbelysta 20 Mp-bildsensorn har en detaljskärpa som du inte hittar i vanliga kompaktkameror. Panasonics lilla Lumix TZ100 ligger inte långt efter, men den har ”bara” 10x zoom. Å andra sidan är priset bara hälften så högt – och den går ner i jackfickan. Det gör inte Sony-kameran. Fast så ryms det mycket optik i den ljusstarka 25x-zoomen också.

Jag var rädd för att alla linser skulle påverka bildkvaliteten och orsaka kromatisk färgbrytning, förvrängning och vinjettering, men det visar sig att objektivet nästan inte har någotdera. I stället har det en optisk skärpa och kontrast som jag inte trodde man kunde få med så komplex optik. Objektivet har ytterst lite förvrängning, nästan ingen vinjettering och bara måttlig kromatisk felbrytning. Det mest förbluffande är att det gäller alla brännvidder och nästan alla bländare. Du kan skymta lite vinjettering med full bländaröppning och 24 mm brännvidd, samt relativt måttlig förvrängning, i övrigt är objektivet otroligt skarpt ända upp till bländare 11, med skärpan jämnt fördelad över stora delar av bildytan.

Många påkostade glaselement ger enastående prestanda.  (Foto: Tillverkare)
Många påkostade glaselement ger enastående prestanda. (Foto: Tillverkare)

Som förväntat är bruset väl kontrollerat upp till ISO 3200 och filerna är fullt användbara vid ISO 6400, men kornbruset blir betydligt grövre vid ISO 12800. Med andra ord: med så ljusstark optik och integrerad bildstabilisator behöver kameran sällan höja ljuskänsligheten, så man behöver egentligen inte oroa sig för brus.

Dessvärre är RX10 III ingen actionkamera, trots 14 bilder/s. Autofokusen är blixtsnabb i första bilden och i bra ljus, men mindre exakt med actionfyllda motiv. Kanske beror det på att fokussystemet saknar fassensorer i kombination med kontrastbaserad fokus. Det skulle åtminstone ha hjälpt, för precis som RX10 II har kameran problem med att fokusera när motivet rör sig snabbt.

 

Mycket pengar

RX10 III är den bästa superzoomkameran just nu. Med ett ljusstarkt 25x-objektiv, hög bildkvalitet och knivskarp 4K-video har den ingen reell konkurrent i dagsläget. Det närmaste man kommer är Panasonic Lumix FZ1000 med 16x zoom, som ger lika hög bildkvalitet för halva priset men som inte matchar Sony-kameran när det gäller kombinationen bildkvalitet, 4K-videokvalitet och byggkvalitet.

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fyra trådlösa mikrofoner som gör dina videor professionella

Blixtsnabb perfektion

Sätter en ny standard

Canons bästa kamera någonsin

Proffskamera light

Mellanformat med mer fart

Välj rätt objektiv till kameran

Mycket fotoglädje för pengarna

Prisvärd zoom med räckvidd

Den bästa fullformat-videokameran?

Knivskarp porträtt-tele

Superläcker kamera i 80-talskostym

Ljud & Bild