Bang & Olufsens akustiska avdelning är känd för sina smala och designade högtalare, men har också bevisat att den kan bygga tvättäkta hifi-högtalare som BeoLab 9 och toppmodellen BeoLab 5. För två år sedan lanserade B&O sina första trådlösa WiSA-högtalare.
I fabriken i Struer arbetas det med ny teknik som ska användas i kommande B&O-produkter. Ljud & Bilde har fått provlyssna och kan bekräfta att det handlar om spännande saker som till och med bör få de mest råbarkade audiofilerna att spetsa öronen!
Direkt och reflekterat ljud
Bang & Olufsen BeoLab 5
För många av oss är hifins ”heliga gral” att få ut maximalt ur akustiken i lyssningsrummet, oavsett var man sitter. Detta är något som flera, men inte alla, ljudtillverkare försöker åstadkomma, och i synnerhet B&O har satsat mycket på detta på senare år. Både toppmodellen BeoLab 5 och nya BeoLab 9 är kända för att ha en rumsvänlig ljudkaraktär med jämn horisontell spridning. På senare tid har B&O dock jobbat mycket med en ny princip där de tänkt i nya banor för att kontrollera hur ljudet sprider sig i rummet.
Rent konkret handlar det om en aktiv justering av förhållandet mellan det direkta ljudet från högtalarna och reflektionerna från sidoväggarna. Reflektioner uppstår när ljudvågorna träffar rummets väggar och studsar tillbaka mot lyssnaren med viss fördröjning. Även om vår hjärna är väldigt duktig på att filtrera ut vad som är vad så försämrar för många korta reflektioner hur ljudkvaliteten upplevs. Det kan bäst förklaras som en akustisk ”spegelbild” av högtalaren som ger en oönskad färgning av ljudet vi upplever.
I professionella ljudstudior och lyssningsrum strävar man därför efter att kontrollera reflektioner och efterklang. En del går så långt som att utforma hela rummet efter högtalarna och lyssningsplatsen för att åstadkomma en så kallad ”reflektionsfri zon” vid mixerbordet. Detta kräver kostsamma fysiska ingrepp och akustisk behandling som i normala fall bara är reserverat för specialiserade ljudstudior och speciella lyssningsrum av extremare slag.
Men nu har B&O hittat på ett par trix för att få lika bra ljud i ett vanligt vardagsrum. De kallar lösningarna Beam Width Control och Beam Direction Control.
Kontrollerad spridning
Beam Width Control handlar om att fokusera ljudet, brett eller smalt, mot din idealiska lyssningsposition (”sweet spot”) samtidigt som reflektioner från sidoväggarna reduceras. Med Beam Direction Control kan man också välja att optimera ljudet för flera lyssningsplatser – eller till och med hela rummet på samma gång! Med tidigare B&O-högtalare har man varit tvungen att konstruera högtalarna för ett slags ”gyllene medelväg”. Men med den nya tekniken kan man alltså välja.
Demo i Struer
B&O är inte de första som påstår att de har knäckt den här koden, men de är så pass självsäkra att de bjöd in oss till fabriken i Struer för att lyssna på landvinningarna i deras eget lyssningsrum, som är byggt för att låta som ett normalt vardagsrum. Demonstrationen leddes av Geoff Martin, B&O:s ”Tonmeister” och ljudspecialist.
Tonmeister Geoff Martin förklarar för Ljud & Bilds utsände Audun Hage hur reflekterade ljudvågor kan förstöra det direkta ljudet från högtalarna – den så kallade kamfiltereffekten.
Själva ljudenheten stod gömd bakom en mörk och akustiskt transparent ridå. Jag satte mig i stolen för att lyssna på min egen medhavda musik, som spelades på en Auralic Aries-mediespelare och en Teac UD-501 DAC. Vad som befann sig bakom skynket hade jag ingen aning om. Geoff visade inte en min, men innerst inne var han förmodligen spänd på att höra mina intryck.
Ljudkvaliteten höll mycket hög nivå, ljudbilden var massiv, stor och fyllig. En sak som slog mig var att det var en nästan perfekt placering av musiker och instrument. Basen var också ytterst välkontrollerad och jämn, och gick avgrundsdjupt – men utan den typiska boom-effekt som man ibland upplever. Vad som än befann sig på andra sidan duken måste vara stort, tänkte jag.
Sedan kom den stora överraskningen.
– Ställ dig gärna upp och gå runt lite, sade Geoff samtidigt som han tryckte på en knapp på sin surfplatta.
Jag gjorde som han sade och blev genast förvånad. Ljudbilden föll inte ihop, som den brukar göra, utan behöll samma fokus. Instrumenten var kvar på exakt samma ställen. Till och med när jag gick och ställde mig i ett hörn kunde jag höra ett stabilt stereoperspektiv. Sedan tryckte Geoff på en knapp till, varpå ljudbilden blev mer diffus och odefinierbar igen, som med vanliga högtalare. En knapptryckning till, så var det som högtalarna försvann och alla instrument blev tydliga igen.
– Vad finns egentligen bakom draperiet, tänkte jag samtidigt som jag gav Geoff den återhållsamma kommentaren: ”Det här låter lovande.”
Det är nämligen lätt att få lite prestationsångest när man ”blindtestar” så här och jag var tvungen att anstränga mig för att inte verka för ivrig eller imponerad. Det kunde ju mycket väl vara så att det var ett par gulliga små BeoLab 17 som jag hade lyssnat på …
Exakt vad som befann sig bakom draperiet ville inte B&O avslöja för oss inte riktigt än. Beam Width Control och Beam Direction Control är nämligen bara på prototypstadiet än så länge och vi är nyfikna på hur tekniken materialiseras i praktiken. Vi sticker dock ut hakan och gissar att B&O planerar något stort i samband med deras 90-årsjubileum!
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser