JL Audio slog bokstavligt talat som en ner en bomb på marknaden när de för några år sedan lanserade sin första serie subbasar för hemmabruk. Värstingen Fathom F113 satte omedelbart den amerikanska bilstereotillverkaren på kartan, hos både hifi- och hemmabiointresserande. Den billigare E-serien siktar på att ge liknande prestanda fast till ett lägre pris.
E112 har ett kompakt, smart utformat kabinett som levereras i svart pianolack eller svart ask. Kontrollerna är dolda bakom ett gummilock överst på baksidan. Fathom-seriens avancerade rumskorrektion har försvunnit och ersatts av enklare nivå- och faskontroller. Bestyckningen är enkel men effektiv: en 12-tummare med extra lång slaglängd och en förstärkare som är kapabel att lämna hela 1 500 watt i korta ögonblick.
Ljudkvalitet
Ingen tvekan om saken: detta är den subbas som bäst kombinerar raffinerad och stram basåtergivning med rå kraft i de djupaste frekvenserna! JL Audio spelar Daft Punk med formidabel tyngd och snärt i bastrumman, helt utan eftersläpningar eller ojämnheter. Man hör tydligt hur basen hamrar på precis i takt med musiksignalen.
E112 är visserligen inte lika finkänslig och duktig på att återge små detaljer som den ultramusikaliska REL-subbasen, men den har betydligt mer slagkraft. JL Audio tacklar som en av få Tygas stenhårda ”Rack City” utan tecken på stress på ljudnivåer som skulle få de andra testdeltagarna att börja skaka! Kendrick Lamars ”Drank” spelas också med fysisk och häftig bas, som samtidigt hänger ihop väl med fronthögtalarna.
– Det här låter kanonfett, utbrister Geir och Audun sparar inte heller på superlativen:
– Här är mycket bättre snärt i rytmerna än med någon av de andra subbasarna.
Alla testdeltagarna har förmågan att få både väggar och tak att skaka en smula, men JL Audio lägger in en extra växel. Mullret från Godzillas nemesis, Muto, skär genom märg och ben och får byxbenen att fladdra. Filmen blir en fysisk upplevelse!
Prestandamässigt hamnar E112 och råskinnet från SVS väldigt nära. Decibelmätaren visar i stort sett samma nivåer ända ner till 20 Hz, där SB13-Ultra gav 3 dB extra (mätt i vårt rum på 1 meters håll). I våra öron har JL Audio en något stramare och bättre definierad attack med musik, men i båda fallen handlar det om brutala basmaskiner.
Slutsats
JL Audio visar ännu en gång att de bygger Subbasar med stort S. Testet visar att vi har med en synnerligen väl hopskruvad baslåda att göra. E112 ger inte ifrån sig minsta knakande eller knarrande på hög volym, bara ren, välkontrollerad och oförvrängd bas, kraftfull nog att sätta hela världen i gungning! Lägg därtill utmärkta musikaliska egenskaper, plus bra och lättillgängliga inställningar, så råder det ingen tvekan. JL Audio E112 är en kompromisslös basmaskin – och testets bästa subbas!
Också i detta test:
SVS SB13-Ultra
Brutal slagkraft
Med hjälp av testets största element bjuder SVS kraftkarl på hårda slag till både film och musik. Och den låter bra!
REL S/5
Bäst på musik
Så fort den här subbasen kopplades in hörde vi att allting satt som det skulle.
Velodyne SPL-1200 Ultra
Flexibel kraftkarl
Här får du mycket kraft i ett kompakt kabinett, kombinerat med automatisk rumskorrektion och fjärrstyrning.
Elac SUB 2070
Knytnäve i silkesvante
Elacs nya dubbeldäckare är både kraftfull och finkänslig. Trådlös överföring och app-styrning gör SUB 2070 till en av testets mest avancerade.
DALI P-10 DSS
Kompakt allroundare
DALIs variant på temat highend-subbas är både läcker och välljudande, men något djupbasmonster är den inte.
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser