Ända sedan starten 1983 har Velodyne legat i täten med sina högteknologiska subbasar. De var bland annat en av de första tillverkarna som använde sig av digital baskorrektion i en subbas.
Och Silicon Valley-arvet behöver inte skämmas för SPL-1200, i kartongen ligger en mätmikrofon som tillsammans med en inbyggd 7-bands parametrisk equalizer mäter hur subbasen beter sig i rummet och som i viss grad kan rätta till skevheter i frekvensgången. Man kan välja mellan olika inställningar: Movies, Rock, Jazz och Games, som har lite olika filter och förstärker olika frekvenser.
En blå display på fronten visar ljudnivån samt inställningar som görs fortlöpande med fjärrkontrollen. Displayen kan släckas om man vill.
Velodyne har också insett hur man får ut maximalt ur en 12-tummare i ett litet kabinett, nämligen genom att stoppa i en förstärkare på 1 200 watt!
Ljudkvalitet
Jazz-ljudläget är det neutrala. Det filtrerar bort alla toner under 15 Hz, som ändå inte hörs men som kan ge problem i rummet. Inte så dumt.
Okorrigerad är basresponsen en smula svulstig, vilket låter tufft med funk och rap. Lyssna på Kendrick Lamars ”Swimming Pools” och säg att det inte rycker i hiphop-foten! I Rock-läget förstärker subbasen 50 Hz-området med 4B och får det att fladdra i byxbenen!
Men även i det neutrala läget är basen lite varm och fet. Bastonerna har tyngden i det lägre frekvensområdet och basen blir inte riktigt lika stram och punchig som vi vill. Jazz och klassiskt föredrar vi utan den här ”larger than life”-karaktären.
Efter korrigering blandar sig SPL-1200 bättre i ljudbilden och försvinner mer. Efter lite arbete med placering och nivå lyckades vi tämja den riktigt bra, så att kontrabasen i Jan Johanssons ”Jazz” följer tonerna väl. Men vi får aldrig riktigt bort det något ilskna ”subbasljudet”.
Film i surround är däremot tufft. Här brakar det loss, baskanalen gör mycket väsen av sig och får väggarna att skaka. Subbasen har inte lika skarpa impulser i ”Godzilla” som Elac och REL, små detaljer går förlorade i basregistret. Men det låter klart godkänt.
Slutsats
Trots ett ganska så kompakt yttre är Velodyne SP-1200 Ultra en slagkraftig subbas som skakar om både byxben och väggar. Den har en rad inställningar för anpassning efter rummet och film- och musiksmak. Och bäst av allt: den har automatisk rumskorrektion. Detta är en häftig subbas för film och rock, som bara saknar lite attack och finess i de högre tonerna för att vara det bästa alternativet för akustisk musik.
Också i detta test:
SVS SB13-Ultra
Brutal slagkraft
Med hjälp av testets största element bjuder SVS kraftkarl på hårda slag till både film och musik. Och den låter bra!
REL S/5
Bäst på musik
Så fort den här subbasen kopplades in hörde vi att allting satt som det skulle.
Elac SUB 2070
Knytnäve i silkesvante
Elacs nya dubbeldäckare är både kraftfull och finkänslig. Trådlös överföring och app-styrning gör SUB 2070 till en av testets mest avancerade.
JL Audio E-Sub E112
Muskler och finess
JL Audio ger det bästa av två världar: stram detaljerad djupbas och en kolossal slagkraft!
DALI P-10 DSS
Kompakt allroundare
DALIs variant på temat highend-subbas är både läcker och välljudande, men något djupbasmonster är den inte.
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser