Bra högtalare för 2 000 kronor växer inte på träd. Ännu sällsyntare är att hitta aktiva högtalare, där förstärkaren sitter inbyggd inuti högtalaren, för samma pengar. I praktiken innebär aktiva högtalare att du kan koppla in musikspelaren direkt. Till exempel mobiltelefonen eller datorn. Eller vad sägs om ett mixerbord – för det är egentligen musiker och hobbyljudtekniker som Fluid Audio F5 vänder sig till.
Diskantelementet och mellanregisterbasen har var sin förstärkare, kopplad direkt till elementet (tack vare aktivt delningsfilter). Därmed slipper man att delningsfiltret sväljer dyrbar effekt, vilket gör att man kommer undan med färre watt och samtidigt upplever mer tryck och dynamik.
Påminner om en konkurrent
Både storleken och utseendet påminner om en annan billig högtalarmodell vi har testat: BX5 D2 från M-Audio. Och det är ingen slump eftersom Fluid Audios grundare, Kevin Zuccaro, utvecklade högtalare för M-Audio fram till 2011, inklusive BX5-modellen.
Ljudet
Jag blir snabbt förtjust i hur problemfritt det är att lyssna på F5. Basregistret maskerar inte mellanregistret, det finns ingen obehaglig svulstighet som grumlar till ljudbilden. I stället är den både livlig och engagerande.
Både sångröster, gitarrer och basinstrument markeras på ett bra sätt och det finns ett bra grepp om dynamiken. Högtalarna kan faktiskt spela riktigt högt i ett vanligt vardagsrum, men ännu viktigare är att de låter levande på mer normal volym. De hänger med snabbt i svängarna, liveinspelningar låter verkligen live och jag tror på vad jag hör.
Diskanten är inte lika luftig som i ett par ordentliga hifi-högtalare. F5 får till exempel se sig krossad av Paradigms aktiva SHIFT A2 som kostar 8 000 kronor, och man behöver inte gå upp mer än ett par hundralappar i pris för att hitta en passiv högtalare med bättre upplösning, i form av Tannoy Mercury V1i. Fast då måste du skaffa förstärkare och kablar också, och det mer än fördubblar priset.
Fluid Audio F5 har både XLR-, jack- och RCA-ingångar.
F5 mot rivalen
Låt oss hellre jämföra F5 med ovan nämnda M-Audio BX5 D2. De låter inte helt olika: båda hänger med fint ner i basregistret, utan att någon av dem får med sig alla undertoner. Båda har en rapp och neutral basåtergivning och båda har bra attack i mellanregistret, med en halvmörk klangkaraktär. Det som skiljer dem är att M-Audio låter en smula vasst och hårt i lägre diskantregistret (runt 2–4 kHz), vilket jag blir ganska så trött i öronen av efter ett tag. Framför allt kvinnoröster med mycket sibilanter (s- och sje-ljud) kan kännas påträngande. Fluid Audio har tämjt det här registret och är alltså mer behagliga att lyssna på längre stunder.
Slutsats
Fluid Audio är en superbillig, aktiv högtalare som förtjänar att bli hörd. Den har bra dynamik, inga tonregister sticker ut på något problematiskt sätt och allt funkar på det stora hela osedvanligt bra med de flesta musikstilar. Det den saknar i upplösning tar den igen med spelglädje. F5 är inte min personliga favorit för komplexa, klassiska musikstycken, men det är å andra sidan ingen andra produkter i den här prisklassen heller. Detta är helt enkelt ett prisvärt fynd som är speciellt perfekt för musiker och andra som är sugna på att lära sig att ratta ljud i sina egna inspelningar.
I likhet med M-Audio BX5 D2 har Fluid Audio F5 en 40-watts förstärkare till mellanregisterbasen och en 30-watts till diskanten. På baksidan sitter kylflänsar som håller värmen borta från elektroniken och när det gäller anslutningar finns balanserad XLR och dito TFS (även känd som jack-kontakt). Till skillnad från BX5 D2 har F5 även en vanlig obalanserad RCA-ingång på baksidan.Ljudnivå justeras från fronten, vilket är praktiskt när man ska justera ljudet på skrivbordet. Standardnivån är –6 dB, där reglaget klickar fast, så att det är enkelt att ställa in båda högtalarna på samma nivå. Det är också där jag föredrar att ha nivån eftersom högtalaren orsakar lite för mycket egenbrus i form av susande diskant om nivån står på max.Längs ned på fronten sitter en spaltformad basreflexport. Att porten sitter på framsidan i stället för på baksidan gör att bakväggen inte påverkar basresponsen fullt lika mycket, vilket gör det mycket enklare att möblera med högtalaren.