Den nya Ki-serien – där bokstaven ”i” står för ”improved” – har samma smala och lättplacerade kabinett som tidigare, men det är också det enda som finns kvar av de ursprungliga K3-högtalarna. Elementen, delningsfiltret och terminalerna är nya, och Audiovector har lagt särskild vikt vid att högtalarna ska vara mer effektiva än föregångarna, med hjälp av nya delningsfilter med Dynamic Feed Forward-teknik. Audiovector och konstruktör Ole Klifoth har också som vanligt släppt högtalarna i flera olika kvalitetsnivåer. Här testar vi den allra grymmaste Signature-versionen, som har en ny vibrationsdämpande sockel och en annan diskantupphängning än Standard- och Super-modellen.
Ljudkvalitet
Ki3 är konstruerad för att vara flexibel vad gäller placering, men ironiskt nog är också dess prestanda väldigt beroende på hur man placerar den. Om du ställer högtalarna ut på golvet, som är vanligt i hifi-sammanhang, låter de ganska så tunt och anemiskt i förhållande till de andra testdeltagarna. Basen rullar av tidigt och ljudet får inte sitt nödvändiga fundament.
Tätt intill väggen blir det andra bullar. Väggplacering har nämligen en tendens att förstärka de lägsta frekvenserna, och det utnyttjar Ki3 Signature till sin fördel. Den till en början lite tunna basåtergivningen ändrade sig och blev åtskilligt fylligare och mer utsträckt nedåt när vi ställde högtalarna ungefär 30 centimeter från väggen, vilket är vad Audiovector rekommenderar. Vi upplevde också att basen blev rappare och bättre definierad, helt enkelt för att högtalarna ”kopplas” bättre till lyssningsrummet och spelar mer ihop med det.
Mången hifi-entusiast fnyser åt placering nära väggen eftersom det brukar förstöra allt vad djup och precision heter i ljudbilden. Men här har Audiovector uppenbarligen ett par äss i rockärmen, för ljudbilden är förvånansvärt stor och har ett strålande djupperspektiv och fin rumskänsla även när högtalarna står tätt intill väggen med ett stort hifi-rack mellan sig.
Ljudet är som vi känner igen det från Audiovector, spelstilen är relativt framfusig och energisk och klarar pop, rock och hiphop lika bra som akustisk musik utan att blinka. Mellanregistret är inte fullt lika fylligt och krispigt som vad B&W CM7 presterar, och Audiovector lyckas inte heller få till riktigt samma upplösning i diskanten som Elac FS 207A. Däremot är det bra snärt i diskanten och rytmkänslan är väldigt bra.
Också i detta test:
System Audio Mantra 60
Musikaliskt fyrverkeri
Innan testet var över fick vi testrummet ännu ett vackert besök: en hög och smal högtalare med baselement så långt ögat kunde se …
PSB Image T6
Kraft och kontroll!
När kanadensiska PSB lanserar en ny högtalarserie finns det all anledning att spetsa öronen. Och nya Image-serien får vi nog räkna med att höra mycket av i framtiden!
Elac FS 207A
Balanskonstnären
Tyska högtalare duger bara till högljudd joddling och hornmusik, sägs det. Högtalarna från Elac bryter definitivt mot den uppfattningen. Mer silkeslent ljud får man leta efter!
B&W CM7
Gammal klassiker i ny form
Att Bowers & Wilkins CM-högtalare är några av de mest uppskattade i prisklassen är enkelt att förstå när man lyssnar på den kompakta men potenta CM7.
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser