TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV
L&B:s Julkalender 2024 Delta här!

: Nikon 1 V3

Kostsam toppmodell

Nikons toppmodell är läcker, lätt, avancerad och snabbast i klassen. Men det räcker inte.

Av / 2014-08-31 - 06:00
Nikon 1 V3

Ljud & Bild tycker

  • Fantastisk snabb autofokus och seriefoto. Funktionsnivån är lika hög och kameran är lättanvänd.
  • Sökare är extrautrustning och bildkvaliteten är inte riktigt på samma nivå som prisklassen Nikon 1 V3 befinner sig i. MicroSD-kort?

Ända sedan Nikon introducerade sin första kompakta systemkamera 2011 har hastigheten haft högst prioritet. Så är det nu också, i den åttonde och nuvarande toppmodellen i serien. En kamera som verkar vara ett lockande alternativ till en avancerad spegelreflex, för att inte tala om rivaliserande systemkameror i samma klass från Samsung, Sony, Panasonic och Olympus.

Nikon 1 V3 fullständigt krossar konkurrenterna när det gäller bildhastighet. Hela 20 bilder i sekunden kan du ta, med autofokus mellan varje bild. Eller 60 i sekunden med autofokus på första bilden. Det är det ingen annan kamera i den här klassen som kommer i närheten av.

Men så är V3 toppmodellen i Nikons 1-serie, som bygger på en spegellös kamerakonstruktion med 1-tums bildsensor och utbytbar optik. De närmaste konkurrenterna är Sony a6000, Samsung NX300, Panasonic Lumix GX7 och Olympus OM-D E-M10.

Med andra ord snackar vi inte om de enklaste systemkamerorna, utan om mer avancerade modeller som vänder sig mer till erfarna fotografer än nybörjare.

Snabbast i klassen
Medan de andra modellerna i Nikons 1-serie vänder sig till folk som vill ha en enkel och liten systemkamera, är det enkelt att se att V3 är byggd för entusiasterna. Dubbla inställningsrattar (den ena dessutom tryckkänslig), två programmerbara funktionsknappar och en ny 18-Mp bildsensor utan lågpassfilter (för maximal detaljskärpa) är sådant som entusiaster gillar.

Annons

Hur mycket de uppskattar att Nikon har hoppat över elektronisk sökare i efterträdaren till Nikon 1 V2 – som hade en inbyggd – är inte lätt att veta. Men jag gissar att de inte gillar att behöva köpa den nya elektroniska sökaren som är anpassad till V3 som tillbehör. Sökaren finns i ett kit tillsammans med kameran, den nya 10–30 mm-zoomen och ett praktiskt grepp med utlösarknapp, inställningsratt och Fn3-knapp. Men då kostar hela härligheten 12 000 kronor för alla delarna.

V3_CBN4010

Det är dock ingen tvekan om att V3 är Nikons bästa kompakta systemkamera hittills. Även om den är liten och det inbyggda greppet är mindre än på Sony a6000 så känns den lika snabb. Autofokuseringen i V3 har inte färre än 171 kontrastbaserade och 105 fasbaserade fokuspunkter, som tillsammans täcker nästan hela bildytan.

Tillsammans med klassledande 20 bilder/s med autofokus mellan varje bild eller 60 bilder/s med autofokus i första bilden, är V3 den allra snabbaste kameran i klassen. Den är till och med snabbare än Nikon D4s som kostar nästan 60 000 kronor. Det går att filma video i full 1080-HD med 60p, men även med 120p om man kan leva med en sänkt upplösning till 1280 x 720 punkter.

Varför Nikon har satsat på MicroSD-minneskort i stället för de större SD-korten är en gåta. Här finns det massor av plats för de snabbare SDXC-korten, som även har en högre lagringskapacitet än MicroSD. För övrigt är det på tiden med en modernisering av skärmmenyerna, för det grafiska gränssnittet ser tämligen ålderdomligt ut. När man använder pekskärmen kan man välja fokuspunkt och ta en bild med lätt beröring. Eller smidigt ändra slutartid, bländaröppning, bildstil, ljusmätning, storlek på fokusfält, ISO-ljuskänslighet eller vitbalans.

Men inte bäst i klassen
Det finns mer att gilla med V3 än vad som finns att klaga på, även när det gäller bildkvalitet. Färgåtergivningen är mättad med en möjlighet att justera färgbalansen för mer neutrala hudtoner, och det syns inte mycket bild- och färgbrus upp till ISO 1600. Tack vare den nya bildsensorn är det nästan omöjligt att se någon skillnad på testbilderna från V3 och Nikon AW1 med 14 Mp. Brusomfånget är nästan identiskt, så att man även här får synligt brus från ISO 3200 i mörka områden, och det skiljer inte mycket på tonalitet och bilddynamik.

Jämfört med bildfiler från Sony a6000 och Olympus E-M10 kommer V3 till korta rent tekniskt. Brusomfånget är ungefär ett exponeringssteg sämre i V3, vilket innebär att kameran har lika mycket kornbrus vid ISO 1600 som E-M10 har vid ISO 3200. Detsamma gäller tonalitet och färgmättnad, som också är bättre i a6000 och E-M10.

V3_top

1 Nikkor 10–30 mm VR
Det nya zoomobjektivet med elektronisk zoom är förvånansvärt skarpt. Även i hörnen. Nikkor 10–30 mm/f3,5–5,6 är mycket kompakt och passar utmärkt till V3. Som också ger god videokvalitet i full-HD, med manuell exponeringskontroll om man så vill.

Zoomen störs dock av synlig förvrängning som går från tunnformig vid vidvinkel till markant kuddformig förvrängning från 55 till 81 mm tele. Däremot finns det inte plågsamt mycket vinjettering eller kromabrytning här. Zoomringen är för övrigt progressiv, så att den zoomar fortare ju snabbare man vrider på den. Det fina med det är att man kan zooma ljudlöst när man filmar. Praktiskt, framför allt om man inte har kopplat in en extern mikrofon till kamerans tillbehörsport.

V3_FT1_70_200

Slutsats
Nikon V3 är en kamera som är lätt att tycka om. Användarvänligheten är den bästa i någon av Nikons 1-seriekameror, detsamma gäller bildkvaliteten. Möjligheten att sätta på extern sökare och handgrepp gör den till en både flexibel och utbyggbar systemkamera för kräsna fotografer som vill ha något litet och lätt utan att bli av med funktioner. Men de flesta konkurrenterna i den här klassen har allt detta inbyggd från början, inklusive elektronisk sökare, samtidigt som de kostar mindre. Det enda Nikon V3 har att erbjuda som gör den unik är hastigheten, men det räcker inte för att förtjäna maxbetyg enligt vår mening.

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Neumann M 49 V: Så bra att nyinspelning behövdes

Billig selfie-drönare

Fyra trådlösa mikrofoner som gör dina videor professionella

Blixtsnabb perfektion

Sätter en ny standard

Canons bästa kamera någonsin

Proffskamera light

Mellanformat med mer fart

Välj rätt objektiv till kameran

Mycket fotoglädje för pengarna

Prisvärd zoom med räckvidd

Den bästa fullformat-videokameran?

Ljud & Bild