Nu när CD-försäljningen rasar ner i avgrunden är det strömning som gäller. Med sin NA-11S1 satsar Marantz på highend-marknaden och vill spela all digital musik – både lokalt lagrad och från Spotify – och återge den med absolut optimalt ljud. Den är inte trådlös utan kopplas in med nätverkskabel för att överföringen ska vara så stabil som möjligt. Den fungerar dessutom som påkostad digitalomvandlare för andra digitala apparater.
Jag har lyssnat på flera olika nätverksspelare de senaste åren. Antingen har de varit små, som Sonos och Logitech Squeezebox, eller så har de varit stationära och haft fullt bredd. Men ingen av dem har varit direkt stora. Därför var jag oförberedd när jag tog emot kartongen med NA-11S1. Den är lika stor och tung som en fullvuxen stereoförstärkare! Fast när det gäller hifi så är man gärna lite masochistiskt lagd, ju mer smärta i kroppen desto större är glädjen!
Det digitala navet
Mina förväntningar på en mediespelare är att den ska kunna streama hela mitt musikbibliotek på datorn, och gärna också från mobilen, via hemnätverket. Den ska fungera som ett nav för all min digitala musik. Eftersom musiken kan ligga lagrad i olika format är det viktigt med ett brett formatstöd. Marantz-spelaren håller måttet på den punkten och kan dessutom skryta med internetradio. Fast ska man hosta upp så här mycket pengar måste det naturligtvis låta exceptionellt bra också.
På förhand har jag en smula blandade känslor inför en så pass dyr mediespelare. Mest sannolikt är att den kan göra ungefär samma sak som andra spelare för ett par tusenlappar kan. Ljudet bör naturligtvis vara mycket bättre, men kopplar man en billig mediespelare till en riktigt bra digitalomvandlare (DAC) så kan det bli en hård match. Detta är skälet till att många, mig själv inbegripen, är skeptiska mot kostsamma nätverksspelare.
Teckenfönstret är bra men texten är lite för liten om man sitter tre meter bort.
Men Marantz NA-11S1 har ett äss i rockärmen: digitalingångar. På så sätt fungerar den som en highend-digitalomvandlare även för andra produkter, till exempel blu-ray-spelare och kabel-TV-boxar, och kan få fram ett himmelskt ljud ur dem också. Även datorn kan säga ajöss till sitt ljudkort eftersom den går att koppla direkt till mediespelaren med en USB-kabel.
Klickande reläer
Varje gång man byter funktion eller signalkälla så klickar det i ett relä i spelaren. Det är oerhört förtroendeingivande eftersom det betyder att en signalväg stängs och en annan öppnas. Vilket betyder minsta möjliga läckage mellan de olika ingångarna och potentiellt ett ännu renare ljud.
Inte trådlös
Som nämnts ovan har NA-11S1 ingen trådlös nätverksanslutning utan ska kopplas in med kabel. Det är lite synd, men samtidigt undviker man dropouts i ljudet om det trådlösa nätverket har en dålig dag. Rykten säger också att kablar orsakar mindre jitter än trådlösa anslutningar. Med jitter menas att den digitala signalen innehåller tidsfel, och det är inget man vill ha.
Uppkoppling
Spelaren kopplas in med Kimber Kable Hero XLR-kablar till förförstärkaren Hegel P30. Den är i sin tur ansluten till inte en utan två effektförstärkare av typen Hegel H30 – en förstärkarkombination för 250 000 kronor. Ska det vara så ska det vara. I änden av signalkedjan står Elac-högtalarna FS197 som kostar 14 000 kronor. En aningen skev fördelning av budgeten, kan tyckas, men högtalarna är verkligen bra, i synnerhet i det övre registret, och det viktigaste är att de stortrivs tillsammans med Hegel-kombinationen. Vi har dessutom haft god tid på oss bekanta oss väl med dem.
Användning
Från soffan är spelarens teckenfönster litet och svårt att läsa. Därför kunde det ha funnits en videoutgång så att menyerna visades på TV-skärmen. Å andra sidan vet vi att videokretsar kan påverka ljudkvaliteten negativt.
Marantz lösning är därför bättre: en fjärrkontroll-app till smartmobilen. Nu är mobilen fjärkontroll och ger full översikt över musikbiblioteket, vilken låt eller radiokanal som spelas och allt annat. Och appen är gratis.
Streaming
Jag väljer ”Music Server”-ingången och bläddrar i musikbiblioteket på min egen dator med mobiltelefonen. Folkrockaren Ani DiFranco ligger i början av den alfabetiska listan och skivan ”Which Side Are You On?” ligger högupplöst lagrad i FLAC. Spelaren stöder sömlös avspelning och lägger alltså inte in något mellanrum mellan låtarna. Viktigt när man spelar konserter eller konceptalbum där låtarna ska gå i varandra.
Det låter verkligen bra! Gitarren som kommer in känns nära men är samtidigt omringad av en stor elektronisk klangbild. Anis röst har efterklang som i en medelstor studio, med angenäm ljudkaraktär. Marantz-spelaren presenterar ljudbilden direkt och ”rakt i ansiktet”, men aldrig ansträngt.
Ljudbilden är prydlig, stor och upplöst. Helt enkelt en njutning att lyssna på.
WAV-problem
Enligt specifikationerna klarar NA-11S1 att spela WAV-filer. Det har jag dock inte lyckats med under testperioden. Jag har provat med två DLNA-serverprogram, både Twonky och Plex för Mac. Meddelandet ”File format error” visas i teckenfönstret. WAV-filer på USB-minne eller hårddisk som kopplas till USB-porten på fronten går däremot helt utmärkt. USB-ingången är dessutom kompatibel med iPod och iPad.
Däremot strömmade spelaren det förlustfriade musikformatet Apple Lossless, som jag har hinkvis av på min hårddisk, helt felfritt.
Det är också uppskattat att spelaren läser spellistor som är gjorda i både iTunes och andra program, så länge de har hittats av DLNA-servern på PC:n eller Macen. Det betyder att man enkelt kan göra en spellista till middagen eller festen som sedan spelas av direkt av NA-11S1. De kan däremot inte redigeras i Marantz-spelaren, så funktionen har sina begränsningar.
AirPlay – räddningen
Alla problem med filformat försvinner som dagg i solsken om man väljer att spela musiken via AirPlay. Det är Apples trådlösa musikfunktion, som fungerar med iPhone, iPad och iPod touch samt iTunes för PC och Mac. Då är det bara att sitta i soffan med smartmobilen, surfplattan eller datorn i handen och spela musiken man vill, och skicka den till Marantz-spelaren trådlöst. Enda förutsättningen är att musikkällan och NA-11S1 är anslutna till samma nätverk.
Personligen föredrar jag AirPlay med iTunes eftersom jag då även kan spela högupplösta musikfiler, även om de nedkonverteras till Apple Lossless innan de överförs till spelaren. Men då kan jag åtminstone spela dem.
Hemma i vardagsrummet
Jag tar med mig Marantz-spelaren hem för att ge den chansen i min egen anläggning. Vardagsrummet är litet, därför är de små klotformade golvhögtalarna Gallo Reference 3.5 (65 000 kronor) mitt i prick eftersom de kan stå tätt intill bakväggen. Precis som min sambo vill ha det! Gallo-högtalarna har riktigt bra upplösning och tredimensionalitet. Tillsammans med den superneutrala, upplösta och – framför allt – potenta förstärkaren Chapter Précis 250S (79 000 kronor) åstadkommer de något av det bästa ljudet jag har haft i mitt vardagsrum, och en optimal miljö för Marantz-spelaren att briljera i.
DSD-avspelning
NA-11S1 strömmar DSD-filer (SACD-formatet) direkt. Fast inte via nätverk, det krävs att USB-porten används. Själv använde jag mig av programmet Audirvana för Mac.
Det är bannemej inte lätt att höra skillnad på DSD och högupplöst PCM. Det som är utslagsgivande är förmodligen om ursprungsmastern gjordes i det ena eller andra formatet, vilket betyder att det är svårt att säga vilket som egentligen låter bäst. Jag skulle dock våga påstå att DSD gärna låter en aning lenare och mjukare i övertonerna, efter att ha lyssnat på olika ljudspår.
Ljudkvalitet
Merparten av tiden har jag spelat högupplöst musik i både FLAC och PCM. Ett ord: sagolikt! Jag tror aldrig att jag lyssnat så länge på en medie-
spelare på en gång, ljudet är verkligen fantastiskt. Först nu lyssnar jag på såväl den obalanserade som den balanserade utgången, och skillnaderna är marginella. Obalanserad RCA låter upplöst och dynamiskt och bra på alla sätt, men XLR ger ljudbilden ännu lite mer djup och lugn.
Jämfört med Hegel-omvandlaren HD20
(9 500 kronor) inkopplad till Macen med USB är ljudkaraktären lite annorlunda. Hegel har en frodigare bas och en rent allmänt fylligare ljudbild, medan Marantz har en mer direkt hållning till musiken.
Både XLR och RCA finns på plats, detsamma gäller digitala in- och utgångar. USB-porten klarar 24 bit/192 kHz-upplösning.
Ta till exempel de hårtslående rytmerna i ”Is Your Love Strong Enough” med industri-projektet How To Destroy Angels från soundtracket till The Girl With The Dragon Tattoo. Trummorna smäller till rappare, med mer snärt, genom Marantz, och sångerskan Mariqueen Mandigs mjuka röst står längre ut och fram i ljudbilden. Däremot har Hegel-omvandlaren mer tyngd och fyllighet i basen, och jag ska absolut inte påstå att den ligger efter i upplösning. Men det är något med Marantz attack som verkligen fängslar mig. Och låtens gradvis växande ljudnivå understryks. Den börjar med bara en sångröst, och anläggningen ställs in till en behaglig volym. När syntar och trummor sedan kommer in blir det till sist så högt att ljudet måste sänkas för att inte grannarna intill ska plågas (jag bor i lägenhet). Det så jag vill ha det! När musikproducenten använder dynamik för att få fram budskapet blir både jag och anläggningen glad!
Strålande upplösning
Under testperioden används Marantz-spelaren som internetradio, som USB-omvandlare och som nätverksströmmare. När jag testar själv är det streaming via nätverk som gäller, med okomprimerade musikfiler och gärna högupplösta sådana. Upplösningen är strålande, knäppandet på en countrygitarr verkligen smäller till samtidigt som klangfärgerna från lådan fyller hela rummet med välklang. Johnny Cashs raspiga röst fortplantar sig i hörselgången och jag drömmer mig bort. Heather Novas vackra stämma sjunger in sig i själen på mig under tiden som det välpolerade trumsetet på plattan ”Siren” gör ljudbilden väldigt groovy.
I goda vänners lag
När rummet fylls av öltörstiga människor behövs det något mer praktiskt. Då är det viktigt med spellistor och att snabbt kunna bläddra i musikbiblioteket eller hitta låtar på Spotify, Wimp eller till och med YouTube. Högupplösta format är mindre viktigt, så länge det inte är hifi-gänget som kommit på besök
Det är bara att plocka fram iPaden, öppna Wimp eller Spotify och sedan strömma musiken till Marantz-spelaren genom luften via AirPlay. Då är det plötsligt komprimerat ljud som gäller, men det är inte så farligt. Dessutom får NA-11S1 ut det bästa ur de formaten och ingen kan påstå att det låter dåligt hemma hos mig. Fast jag måste säga att jag ser fram emot när Wimps lossless-tjänst lämnar beta-stadiet och släpps till iPhone och iPad. Lossless via AirPlay låter nämligen riktigt bra!
Spotify
Apropå Spotify så har Marantz-spelaren den tjänsten inbyggd. Dessvärre är styrningen bristfällig, så man måste använda pilknapparna på fjärrkontrollen. Det tar en halv evighet att skriva in användarnamn och lösenord och att söka efter musik. Men du kan använda fjärrkontroll-appen som gör allting enklare. Ännu lättare är att helt använda AirPlay och styra musiken från en iPhone eller iPad.
Internetradio
Internetradio funkar fint och i synnerhet fjärr-appen ger en bra översikt som gör det enkelt att bläddra bland radiostationer och hitta det man vill lyssna på.
I många fall ligger dessutom många program i egna mappar, med tillgängliga repriser från lång tid tillbaka.
Slutsats
Även om ljudet kan bli riktigt bra med en nätverksspelare från exempelvis Sonos – och ännu bättre om man kopplar in en extern DAC – så är inte en kostsam highend-spelare alls bara dumheter. Marantz NA-11S1 är en integrerad produkt som låter lika bra som en highend-CD-spelare, till och med bättre när den får smaka på högupplösta filer. Det är trevligt att ha alla funktioner i en enda apparat och det väcker speciella känslor om den är så massivt välbyggd som här.
Om du tillhör dem som det börjar vattnas om munnen på när du hör något så enkelt som klickande reläer när du byter funktion, är detta rätt spelare.
Utöver det sagolika ljudet har Marantz NA-11S1 en rad funktioner samt stöder många format, både okomprimerade och komprimerade. Den kan också användas som digitalomvandlare för andra produkter. Och skulle du vilja ha ännu bättre ljud i framtiden så finns det minsann digitalutgångar också så att det går att koppla in en extern DAC. Detta är en helt fullkomlig apparat.
Några fnurror på tråden har det varit, som att det inte gick att strömma WAV-filer över nätverket. Det kan bero på att min Mac-programvara och nätverksspelaren var inkompatibla, eller någonting annat. Förhoppningsvis går det att lösa med en uppdatering av spelarens firmware.
Fjärrkontroll-appen ger fin översikt över viktiga funktioner, men vi ser verkligen fram emot en särskild variant för surfplattor som utnyttjar den större skärmen och upplösningen. Det är många lager att hålla ordning på på mobilen.
Sammantaget är Marantz NA-11S1 en väldigt lyckad och välljudande produkt, som hifi-entusiaster kommer att älska.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser