Jag är normalt absolut ingen vän av hornhögtalare. I och för sig har de tack vare en ofta mycket hög känslighet fördelen av att man i stort sett kan driva dem med ett ficklampsbatteri, men i de allra flesta fall tycker jag att de har en nasal grundton som om man spelade genom en tratt – vilket man ju också i princip gör.
Men det finns några (få) tillverkare som faktiskt kan det där med horn, för det är verkligen en konst att bygga ett riktigt horn. När horn fungerar kan de något som andra principer har svårt att uppnå – det är bara inte så ofta det händer.
Firman med kanske allra störst erfarenhet av horn är JBL, en av de verkligt klassiska högtalarfirmorna. En gång i tiden var JBL guden över alla andra högtalartillverkare och hade en status som är få förunnat att få uppleva. Men någonstans gick det snett, JBL sålde ut av arvsilvret och började tillverka högtalare som alla andra i ett försök att hänga med i de olika trender som kom och gick. Vissa fungerade i och för sig utmärkt, men JBL gled ner i pris och kvalitet och kom att bli ett märke i mängden. En viss aura fanns dock i namnet, och man tillverkade också fortfarande några verkligt läckra professionella och halvprofessionella högtalare som utnyttjade hornkunnandet till fullo.
Men för ett par år sedan sade någon i Harman-koncernen stopp – låt oss tillverka lite ”äkta” överkomliga JBL-högtalare igen. Och så blev det.
Studio-serien
Det har resulterat i ett antal högtalare som fått förnamnet Studio i klassisk JBL-anda. Det finns både Studio Monitor-högtalare som är rena rama JBL-klassiker uppdaterade med dagens tekniska möjligheter, och mer ”normala” högtalare avsedda för både film och musik.
Den största Studio-serien är 500-serien och här tittar vi närmare på den näst största golvmodellen. Jag hade förmånen att få en provlyssning av prototypen på IFA i Berlin förra året och anmälde på rak arm mitt intresse för att testa den. Det är ju en fördel vi recensenter ibland har, att kunna få förhandsintryck och kunna välja ut produkter som väcker vårt intresse.
Studio 580 väckte onekligen mitt intresse. Det är en 2,5-vägs basreflexgolvhögtalare bestyckad med två 6,5-tums baselement och en 1-tums kompressionsdriver som sitter i ett Bi-Radial-horn. Det är JBL:s chefsutvecklare Greg Timbers som stått för den akustiska designen.
Högtalaren är nära en och tio hög och väger drygt 22 kg. Den nominella impedansen är 6 ohm och känsligheten anges till 90 dB. Designen är, well, speciell, men intrycket i rummet är mycket bättre än bilderna kan ge intryck av. Vill man spela utan front, trots att fronten är en del av hornet, går det också bra då det medföljer en liten lös platta som i så fall sätts i som nedre del av hornet.
Den står på utriggade plastfötter med en liten gummifot mot golvet, det fungerar faktiskt utmärkt.
Kvaliteter
JBL Studio 580 har några kvaliteter som både hörs direkt och är oomtvistliga. Den spelar med en härlig lätthet och så distinkt att man faktiskt direkt förvånas över det. Hornet ger en finfin upplösning och spridning på diskanten och du upplever något som enligt min mening är något av det bästa en högtalare kan prestera – att göra det roligt att lyssna. Det kan Studio 580 på ett sätt som få konkurrenter i prisklassen ens kommer i närheten av.
Ljudbilden är en smula slank och inte så våldsamt stor, men inom det tredimensionella perspektiv den målar upp – och det är ett fullt tillräckligt stort perspektiv – är den härligt öppen och precis, väldefinierad och med en finfin placering av musikerna. Här finns dessutom en lätthet och ett oansträngt spelsätt som känns verkligt uppfriskande.
Slank ljudbild ja, men det betyder inte att Studio 580 inte kan spela bas. Den uppges gå ned till 40 Hz, och med en ordentlig och kompetent förstärkare tillkoppad är det inget man betvivlar. Det går att få bra tryck i basen, precis som en riktig JBL ska kunna!
Monitor med helhet
En intressant iakttagelse är att jag under testets gång kommit att placera högtalarna mer och mer som om det vore monitorhögtalare. Det är normalt inte riktigt min kopp te, men här fungerar det verkligt bra. Jag sitter närmare och mer intimt med högtalarna och gläds åt den fina placeringen och upplösningen och att det är lätt att följa eller plocka ut stämmor eller instrument utan att det går ut över helheten.
Helheten ja. Det finns naturligtvis en övergång mellan två helt olika typer av element, kompressordrivern med horn och de två PolyPlas-bas/mellanregisterelementen. Den är inte helt sömlös, men absolut klart godkänd med tanke på vad man betalar för högtalarna. Det gör att man får en helhet som i mitt tycke är klart över vad jag förväntade.
Äkta vara
JBL Studio 580 är en mycket trevlig högtalare. Och – den är en äkta JBL med de kvaliteter som jag, som fysiskt sett ju trots allt har en viss ålder och därmed kommer ihåg JBL från fornstora dagar, tycker att en JBL-högtalare ska ha. Tack för det, Harman!
Det här är en högtalare skapad för att man ska ha glädje av den, bara spela musik och ha roligt. Jag tycker att de lyckats verkligt bra!
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser