TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV
L&B:s Julkalender 2024 Delta här!

: IsoTek EVO3 Corvus

Renare ström ger renare ljud

Det är ingen tvekan längre: ren ström lyfter ljudet. Rejält!

Av / 2017-09-07 - 10:01
IsoTek EVO3 Corvus

Ljud & Bild tycker

  • Genom att rena strömmen förbättras alla inkopplade komponenters prestanda. Den exponentiella förbättringen kan bli enorm.
  • Billigare anläggningar förbättras inte lika mycket.

Om du trodde att din ström inte var förorenad så tänk om. Det finns både radiobrus och brus som smittar mellan alla komponenter som är inkopplade till elnätet. Kylskåpet, spisen och datorn – alla elektriska apparater som har en stickkontakt skickar tillbaka brus i elnätet. Det är fakta och kan mätas. Frågan är: kan det höras?

Separata kretsar

EVO3 Corvus är IsoTeks nyaste nätfilter och ett av deras billigaste. Du får filtrering i nio uttag och systemet tål 16 ampere, vilket betyder en belastning på drygt 3 600 watt. Vilket bör vara mer än nog för de allra flesta anläggningar.

De nio stickkontakterna är inte inkopplade parallellt utan är individuellt anslutna till filtret i ingången. Brus som åstadkoms av en elektrisk komponent stoppas därför effektivt av filtret.

Stora förstärkare

Vår fasta referenselektronik från Hegel består av digitalomvandlaren HD30, förförstärkaren P30 och två stycken H30-effektförstärkare. Vart och ett av slutstegen lämnar 1100 watt i 8 ohm och drar upp till 4 000 VA från elnätet. Det kan lätt göra att man tror att Corvus är underdimensionerad. Men enligt IsoTek ska den klara transienter på 10 000 VA (peak).

Filtret i praktiken

Vi har använt Corvus tillsammans med IsoTeks billigaste Initium-nätkablar och drivit allt från mindre system till highend. Till exempel en mikrostereo Onkyo (R-N855), en kraftig integrerad McIntosh MA7000 och den ovan nämnda Hegel-anläggningen. Båda de senare har fått äran att driva Audiovectors senaste och hittills bästa version av golvmodellen SR3: Arreté Raw Surface Limited Edition.

Annons

Med McIntosh-förstärkaren inkopplad direkt i väggen låter den fantastiska countryballaden Last of My Kind med Jason Isbell väldigt fint. Jasons röst är klar och tydlig, gitarren klingar fint och allt låter bra rakt igenom.

Med Corvus inkopplad verkar det till en början inte bli några dramatiska förändringar eftersom själva klangbalansen inte förändras. Men ljudet stramas upp, centrum blir bättre definierat och instrumenten når längre ut. När man fortsätter lyssna så blir skillnaden som först kändes måttlig, större och större. När vi sedan kopplar tillbaka till vägguttaget och budgetkablarna är det som om ljudbilden kollapsar. Skillnaden upplevs med andra ord som större när filtret tas bort igen.

Skillnaderna blir ännu större med Hegel-förstärkarkombinationen. Hegel har en snabbare och mer neutral spelstil än den fylliga klangen i McIntosh och avslöjar också ännu fler detaljer i ljudbilden. Kopplar man in Corvus så blir detta ännu tydligare, med ännu mindre grumligheter i ljudbilden. I David Bowies Lazarus sträcker sig ljudbilden utanför högtalarnas fysiska placering, rösten är stor och mäktig i mitten, och basgitarren är hur dynamisk och klangrik som helst. Med Corvus bortkopplad igen krymper ljudbilden och magin minskar. Det låter inte dåligt på något sätt – skulle bara fattas annat – men det är alltid tråkigt att gå tillbaka efter att ha hört musiken genom Corvus-filtret.

Med Corvus faller liksom allt på plats och man tänker: ”Naturligtvis är det så det ska låta.” Filtret måste betraktas som en fullvärdig komponent, precis som resten av anläggningen. Jag skulle vilja påstå att filtret gör större skillnad än att uppgradera från en DAC för 20 000 kronor till en för 50 000, eller att köpa en ny och ännu tyngre förstärkare.

Budgetstereo

Vad händer när vi rensar strömmen till budgetkomponenter? Här måste man acceptera kompromissen med en smalare och mindre holografisk ljudbild, utan samma dynamik och att det låter lite mer färgat här och där för att ge en illusion av ett utsträckt basregister. Ändå är det faktiskt ett riktigt skapligt ljud vi får ut från kombinationen Onkyo R-N855 och de kompakta Klipsch RP-150M. Basgitarren är fyllig, det är bra driv i rytmerna och Bowies röst återges inte illa alls. Anläggningen står fint på egna ben, utan nätfilter, om man tar den för vad den är.

In med Corvus. Vad händer? Jag hade faktiskt hoppats på mer. Centrum av ljudbilden är mer definierad och saker och ting kanske framträder lite mer mot bakgrunden. Men det blir ändå inte så våldsamt holografiskt, ljudet når inte ut till lyssnaren så att man försvinner in i musiken. Man får en liten föraning om vad Corvus kan göra, men det är uppenbart att begränsningarna i en billig anläggning inte går att trolla bort.

Musiken växer

Det är ingen tvekan om att ren ström spelar roll för den totala ljudkvaliteten i varje anläggning. Allra bäst hörs det på riktigt bra utrustning. Och musikstilen är irrelevant. Klassiskt, vismusik eller hiphop spelar ingen roll. Till och med den aggressiva, supertöntiga raplåten Look at Me Now med Chris Brown, Lil Wayne och Busta Rhymes låter bättre med nätfilter. Rösterna blir klarare och rytmerna blir stramare. Klassisk musik får också en större scen, instrumenten är bättre placerade.

När man kopplar tillbaka till det vanliga vägguttaget låter det nästan som om systemet inte längre spelar i fas med sig själv.

Skillnaden är mycket större med dyr utrustning än billig. Man hör att det händer något även med billigare elektronik, fast då börjar priset på nätfiltret spela en större roll. Men med tanke på att nio apparater kan kopplas in och dra nytta av förbättringen så blir det en exponentiell förbättring som kan vara värd att ta. Som en bonus får du ett överspänningsskydd som skyddar dina produkter mot blixtnedslag i närheten.

Fram tills nu har jag undvikit att ge mig in diskussionen om ström. Det kan jag inte längre.

quote

picture1 picture2
<
>
IsoTek EVO3 Corvus har sammanlagt nio utgångar och tål mer än 3 600 watts belastning, vilket innebär att du kan koppla in många och kraftfulla komponenter utan att oroa dig. Foto: IsoTek
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kan man lära gamla noder nya trick?

Synnerligen välljudande

Weiss DAC501: Ingenjörskonst och musikglädje

Här får du mycket för pengarna

Bluesound tar upp kampen med WiiM

Technics lockar audiofiler

Ser ut som labbutrustning

Helt enkelt ett kanonköp

En helt ovanlig skivspelare

Glöder av spelglädje

Stajlad minimalism

Hi-Fi-streaming med liten budget

Ljud & Bild