Många förväntade sig att Apple skulle lansera en musikströmningstjänst. Och i höst kommer mycket riktigt iTunes Radio, men den är inte som andra tjänster. I Spotify och Wimp väljer man ska lyssna på, men iTunes Radio fungerar mer som en radiokanal. Med reklam och allt. Fast till skillnad från vanlig radio får du bara höra musik du gillar.
Nästan för bra för att vara sant. Aldrig mer Chris de Burgh eller Phil Collins…
iTunes Radio kommer också att sända direkt från iTunes-festivalen i London och andra evenemang som bara finns på iTunes.
Radiotjänsten blir en integrerad del av iTunes på Mac, PC och iOS-enheter. Den letar igenom musiken i ditt iTunes-bibliotek och tar reda på vad du gillar bäst. Sedan använder den informationen som grund för när den ska välja ut vilka låtar som ska spelas i iTunes Radio.
Du ska också kunna anpassa innehållet efter vad du vill lyssna på, så att sökningar efter artister, låtar eller musikstilar registreras. På så sätt kan iTunes Radio bli en radiokanal som bygger på ditt eget urval – utan kallprat mellan låtarna, men fortfarande med reklamavbrott.
Reklamen gör att tjänsten blir gratis, men de som prenumererar på Apples iTunes Match för 25 dollar om året får en reklamfri version. iTunes Match är en funktion som bevarar ditt musikbibliotek i iCloud, även sådant som du har importerat från CD. Och det som finns i ditt iCloud-bibliotek kan också användas som förslag på musik som du kan vara intresserad av, och fungerar också i iTunes Radio.
Lansering
iTunes Match och iTunes Radio finns ännu så länge inte Sverige och Apple har inte meddelat om de nya funktionerna finns i nästa iTunes-version som kommer i höst.